Tutkimusluvat ja tutkimusaiheita
Tällä sivulla voit tutustua tutkimusaiheisiin ja tutkimuslupakäytäntöihin. Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen tutkimuslupahakemukset lähetetään varhaiskasvatuksen suunnittelijalle. Tutkimusluvan käsittelyaika on noin 2-3 viikkoa ja loma-aikoina pidempi.
Tutkimusluvan hakeminen
Tutkimuksen tekijä lähettää avoimen hakemuksen ja tutkimussuunnitelman varhaiskasvatuksen suunnittelijalle. Hakemukseen kirjataan tutkimuksen tekijä ja taho/oppilaitos, jossa tutkimus tehdään sekä tutkimuksen ohjaajan nimi.
Tutkimussuunnitelmasta tulee selvitä tutkimuksen kohderyhmä ja toteutustapa – mitä tutkitaan, miten ja milloin aineisto kerätään.
Mikäli tutkimus kohdistuu tiettyyn yksikköön/päiväkotiin, tulee tutkimusluvan hakijan olla yhteydessä varhaiskasvatusyksikön johtajaan ennen tutkimusluvan anomista. Yhteydenotto tulee kirjata tutkimuslupahakemukseen.
Lapsen haastattelun tai havainnoinnin osalta tulee pyytää lupa vielä erikseen lapsen huoltajalta.
Tutkimuksen voi aloittaa, kun hakija on saanut myönteisen päätöksen tutkimusluvasta.
Tutkimusaiheita
Jos sinulla ei ole vielä tutkimusaihetta, niin tässä aiheita, joista olisi erityistä hyötyä meille.
Lasten osallisuuden toteutuminen
Lasten osallisuuden toteutumiseksi on erilaisia toimintatapoja ja välineitä. Miten henkilöstö varmistaa työssään lasten osallisuuden toteutumisen ja lasten näkemysten huomioimisen toiminnan suunnittelussa ja arvioinnissa? Miten lapset kokevat voivansa vaikuttaa toiminnan suunnitteluun ja omaan arkeensa?
Liikkuva varhaiskasvatus
Olemme kehittäneet Liikuntapolun, mikä on kokonaisvaltainen lasten liikkumisen havainnoinnin, suunnittelun ja arvioinnin työväline. Miten Liikuntapolku tukee liikuntakasvatuksen suunnittelua, toteuttamista ja arviointia? Henkilöstön käsityksiä Liikuntapolusta ja sen merkityksestä. Liikuntapolku työvälineenä?
Lapset ja vertaisryhmä
Henkilöstöltä ja johtajilta voisi selvittää, minkälaisia lapsiryhmiä varhaiskasvatuksessa on muodostettu ja miksi? Mitkä tarpeet ja näkökulmat ohjaavat ryhmien muodostamista? Entä, millaisena lapset näkevät hyvän ryhmän?
Lapsiystävällisyys ja lapsen oikeudet
Henkilöstön näkemyksiä lapsen oikeuksia edistävistä käytännöistä varhaiskasvatuksessa tai esiopetuksessa. Miten eri tavoin lapsen osallisuus toteutuu lapsen varhaiskasvatuspäivässä? Minkälaisia lapsiryhmän yhteisöllisyyttä tukevia toimintatapoja on varhaiskasvatuksen käytännöissä? Minkälaisia kokemuksia lapsilla on ryhmään kuulumisesta? Mikä edistää, mitkä tilanteet tai asiat estävät? Lasten yhdenvertaisuuteen liittyvät aiheet esimerkiksi minkälaisia tuen menetelmiä lapsen osallisuuden varmistamiseksi? Lasten käsityksiä siitä, milloin yhdenvertaisuus varhaiskasvatuksessa ei toteudu.
Digitaalisuus
Minkälaisia digitaalisia työtapoja tai menetelmiä varhaiskasvatuksessa on? Digitaaliset oppimisympäristöt varhaiskasvatuksessa. Miten lasten kehityksen ja oppimisen tukea toteutetaan digitaalisten välineiden avulla? Miten digitaalisuutta hyödynnetään pedagogiikan suunnittelussa, toteuttamisessa tai arvioinnissa yhdessä lasten kanssa? Digitaaliset työympäristöt. Miten digitaalisuutta hyödynnetään huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä?
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyö
Minkälaisia käsityksiä tai kokemuksia henkilöstöllä, lapsilla ja huoltajilla on esi- ja alkuopetuksen yhteistyöstä? Minkälaista on varhaiskasvatusyksikön johtajan ja rehtorin välinen yhteistyö? Mitä onnistunut yhteistyö edellyttää, mitä hyviä käytäntöjä on olemassa? Entä, mitä haasteita yhteistyölle on, kehittämistoimenpiteitä?
Johtajuus
Osassa yksiköitä on hallinnollisia apulaisjohtajia ja osassa yksiköitä lapsiryhmässä toimivia apulaisjohtajia. Minkälaisia eroavaisuuksia johtamismalleissa on henkilöstön, johtajan tai apulaisjohtajan näkökulmasta? Mitä vahvuuksia tai kehittämiskohteita johtamismalleissa on?
Yhteistyö oppilaitosten kanssa
Nokian kaupungin varhaiskasvatus kuuluu Tampereen yliopiston kasvatustieteiden yksikön koordinoimaan varhaiskasvatuksen tutkimus- ja kehittämisverkostoon. Kumppanuustoiminta sisältää tutkimus- ja kehittämistoiminnan lisäksi, opiskelijoiden työssäoppimisen kehittämisen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa sekä päiväkodeissa opiskelijoita ohjaavien mentoreiden koulutuksen. Lisätietoja kumppanuustoiminnasta löydät Tampereen yliopiston sivuilta.
Osallistumme vuosittain mahdollisuuksien mukaan Tampereen ammattikorkeakoulun Opparimarkkinoille, joissa esitellään opiskelijoille opinnäytetöiden aiheita.