Painotukset
Lukuvuoden painotukset opetussuunnitelmasta
Lukuvuoden painotuksia Koskenmäki-Tervasuon koulussa lukuvuodelle 2022-27
-
Haluamme kiinnittää oppilaiden huomion sääntöjen noudattamisen tärkeyteen ja hyvään käyttäytymiseen.
-
Painotamme myös jokaisen lapsen ja aikuisen panoksen tärkeyttä hyvän ilmapiirin ylläpitämisessä ja hyvinvoinnin mahdollistamisessa.
-
Koskenmäki-Tervasuon koulussa luodaan yhteisiä käytänteitä arvioinnin tueksi ja yhtenäisyyden kehittämiseksi.
Lukuvuoden painotuksia kaupungissa lukuvuosille 2023-2027
-
Tunne- ja vuorovaikutustaitojen näkyvyyden lisääminen ja tärkeyden painotus
-
Koulussa painotamme arkipäivän positiivisia, kiireettömiä kohtaamisia, mahdollisia teemaviikkoja ja -tunteja aiheiden parissa. Tunne- ja vuorovaikutustaitoihin perehtyminen näkyy myös henkilöstön koulutuksissa ja oppituntien sisällöissä.
-
Yhdessä tekeminen
-
Yhteistyön merkitys, yhdessä oleminen ja yhteisöllisyys lähtien oppilaiden ryhmätöistä, joustavista ryhmittelyistä eri oppiaineissa, yhteisopettajuudesta, yhteisöllisestä opiskeluhuollosta, yhteistyöstä eri sidosryhmien kautta jaettuun johtamiseen ovat kaikkia tukevia rakenteita, joiden avulla parannetaan tuen saatavuutta ja kunkin vahvuuksien esiintuomista.
-
Alkuopetus
-
Laadukkaalla alkuopetuksella turvataan hyvät valmiudet koulupolulle. Meillä alkuopetuksen osalta tehdään tiivistä yhteistyötä lähivarhaiskasvatusyksiköiden kanssa. Yhteistyöllä ja tutustumisella madalletaan mahdollista koulunaloitukseen liittyvää jännitystä jo eskarivuoden aikana. Alkuopetuksessa oppilaita jaetaan heidän vahvuuksiensa, osaamisensa, oppimistapojensa tai tuen tarpeidensa mukaan joustavin ryhmittelyin, jolloin oppimista voidaan edistää koululaisen omalla oppimisvyöhykkeellä ja näin saadaan kaikille mielekkäitä oppimisen kokemuksia päiviin. Koulun ohjaaja- ja resurssiopettajaresurssia painotetaan alkuopetukseen turvaamaan aikuisen tukea niin oppitunneilla kuin siirtymätilanteissa. Aikuisten välinen yhteistyö ja yhteinen suunnittelu luo turvaa lapsille.
Laaja-alaisen osaamisen painotukset paikallisesta opetussuunnitelmasta. Nämä ovat pysyviä painotuksia.
1. lk Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2) sekä Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)
2. lk Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1), Monilukutaito (L4) sekä Tieto- ja viestintätekninen osaaminen (L5)
3. lk Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2), Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)
4. lk Monilukutaito (L4) sekä Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)
5. lk Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1), Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2) sekä Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)
6. lk Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3) sekä Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)