Lapsiystävällisyyden kehittäminen Nokialla
Nokian kaupungin Lapsiystävällinen kunta- työtä ohjaa toimintasuunnitelma. Toimintasuunnitelmassa asetetaan kehittämistavoitteet ja toimenpiteet lapsiystävällisyyden ja lasten oikeuksien edistämiseksi. UNICEF seuraa ja arvioi toimenpiteiden toteutumista vuosittain. Sivulla voit tutustua toimintasuunnitelmakausien arviointiin ja toimenpiteiden toteutumiseen.
Toimintasuunnitelmakausi 2021-2024
Helmikuussa 2024 pidetyn arviointitapaamisen jälkeen sovittiin selkeät jatkoaskeleet, jotka Nokian kaupungin tulee toteuttaa tunnustuksen myöntämiseksi. Toimenpiteiden toteuduttua suunnitelman mukaan UNICEF teki uuden arvion 30.5.2024 ja myönsi tunnustuksen.
Tavoite 1
Lapsen oikeudet sisältyvät lasten kannalta keskeisiin, koko kuntaa ohjaaviin asiakirjoihin, ohjelmiin ja suunnitelmiin.
Jotta lapsenoikeudet voivat toteutua kunnan työssä, on tärkeää, että ne on kirjattuina myös kunnan ja palvelujen toimintaa ohjaaviin asiakirjoihin. Suomen UNICEFin arvion mukaan, tavoite on hyvä kokonaisuus, jonka toimenpiteet ovat toteutuneet pääosin suunnitelman mukaisesti.
Tavoitteessa on tuotettu tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma sekä päivitetty hyvinvointiohjelmaa, joka sisältää lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman. Suunnitelmissa on huomioitu lapsen oikeuksien yleisperiaatteet. Hyvinvointisuunnitelmaan on sisällytetty lisäksi LYK-työn konkreettisia tavoitteita. Lasten ja nuorten näkemyksiä on kuultu ja hyödynnetty hyvin osana toimenpiteitä. On huomioitu myös esimerkiksi eri kieliryhmien edustajien ja vammaisneuvoston näkemyksiä.
Suomen UNICEFin arvion mukaan toimenpiteissä on melko hyvin varmistettu niiden rakenteellisuus ja pysyvyys. Jatkossa tulee kunnassa varmistaa suunnitelmiin asetettujen lapsen oikeuksien toteutumista varmistavien tavoitteiden ja toimenpiteiden systemaattinen seuranta ja arviointi. Näin toimien suunnitelmiin kirjatuilla toimilla voidaan saada pysyviä muutoksia lasten elämään ja oikeuksien toteutumiseen.
Myös muissa kuin em. toimenpiteinä olleiden kunnan toimintaa ohjaavissa suunnitelmissa on huomioitu lapsen oikeuksien yleisperiaatteet. Näitä suunnitelmia ovat esimerkiksi opetussuunnitelmat, varhaiskasvatussuunnitelma ja opiskeluhuollon suunnitelma. Lisäksi
kotouttamissuunnitelmaan ja nuorisotyön perussuunnitelmaan on sisällytetty lapsen oikeuksia. Lasten näkemyksiä on hyödynnetty suunnitelmien laatimisessa.
Tavoite 2
Lapsivaikutusten arvioinnin (LAVA) käyttöönoton ja systemaattiseen toteuttamisen tueksi on kunnassa käytössä selkeät ohjeistukset. Lapsivaikutusten arviointia tekee yhdessä pätevien ammattilaisten joukko.
Palvelualue- ja tulosaluejohtajien lapsivaikutusten arviointiin (lava) kouluttautuminen on toteutunut tavoitteen mukaisesti. Lava-ohje on tehty osana laajempaa ennakkoarvioinnin ohjetta ja siinä on kuultu nuoria hyvin. Ohje on hyväksytty kaupunginhallituksessa ja otettu käyttöön 1.5.2024 alkaen. Esihenkilöitä on koulutettu ohjeistuksesta ja uudet valtuutetut on perehdytetty lapsivaikutusten arviointiin. Lapsivaikutusten arvioinnin koulutus on kirjattu valtuutettujen perehdytysohjelmaan, mikä varmistaa pysyvyyttä.
Kunnassa on laajennettu lapsivaikutusten arvioinnin tekemistä eri tulosalueille ja toteutettu esimerkiksi uimahallin sijoittumisesta, opetuksen ja varhaiskasvatuksen tulosalueella palveluverkkoselvityksen sekä talousarvioiden 2022, 2023, 2024 yhteydessä mm. henkilöstöesitysten yhteydessä.
Lasten näkemyksiä on selvitetty kaikkien muiden lapsivaikutusten arviointien yhteydessä lukuun ottamatta henkilöstöesityksiin liittyviä arviointeja. Kaavoitusarkkitehti on selvittänyt lasten näkemyksiä Lasten parlamentissa ja nuorisovaltuustossa uimahallin sijoittumiseen ja rakentamiseen liittyen ja lapsivaikutusten arvioimiseksi. Uimahallista tehtiin laaja tarveselvitys, johon kerättiin lasten näkemyksiä mm. varhaiskasvatuksessa. Palveluverkkoselvitykseen selvitettiin lasten näkemyksiä konkreettisten vaihtoehtojen avulla. Oppilailta kysyttiin näkemyksiä nykyisestä koulusta ja mahdollisesta tulevasta koulusta mm. sosiaalisiin suhteisiin, oppimiseen, koulumatkaan ja harrastamiseen liittyen.
Lapsivaikutusten arvioinneista saatavaa tietoa kootaan kaupungissa yhteen ja tiedon hyödyntämistä kehitetään edelleen muun tiedolla johtamisen kehittämisen prosessin yhteydessä. Lapsivaikutusten arviointi on nostettu tavoitteeksi myös hyvinvointiohjelmaan, lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaan ja tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaan. Jatkossa on oleellista pohtia, miten kunta varmistaa, että arviointien systemaattinen toteutus eri tulosalueilla jatkuu ja laajenee. Lisäksi on varmistettava lapsivaikutusten arvioinnin systemaattinen seuranta ja arviointi.
Tavoite 3
Kunnassa lasten ja nuorten palveluissa edistetään systemaattisesti lasten ja nuorten positiivista mielenterveyttä eli mielen hyvinvointia sekä ennaltaehkäistään mielenterveyden ongelmia. Henkilöstöllä on tarvittava mielenterveysosaaminen lasten ja nuorten tukemiseksi. Lapset ja nuoret saavat tarvitsemaansa tukea matalalla kynnyksellä ja viiveettä. Yhteistyö kunnan eri toimijoiden välillä sekä hyvinvointialueen kanssa on toimivaa
ja koordinoitua. Lapset ja nuoret ohjataan sujuvasti tarvittavan avun ja tuen piiriin.
UNICEFin arvion mukaan toimenpiteet ovat toteutuneet suunnitellusti, vaikka hyvinvointialueuudistus on haastanut niiden toteuttamisessa kuntaa, ja tavoitteessa on saavutettu hyviä tuloksia.
Suomen UNICEFin arvioi, että toimenpiteillä on saatu kunnassa joitakin positiivisia ja pysyviä muutoksia jo nyt, mitkä näkyvät myös vuoden 2023 Kouluterveyskyselyn tuloksissa (esimerkiksi 4. ja 5. luokan oppilaista 66,1 % kokee, että on ”Mahdollisuus keskustella koulussa aikuisen kanssa mieltä painavista asioista” (vrt. 2021 60,8%). Näyttöön perustuvien menetelmien käyttö ja lapsia nuoria kohtaavien aikuisten kouluttaminen näiden käyttöön on kansallisten suositustenkin (mm. THL:n toimenpidesuositus 4/2023) mukainen toimenpide lasten ja nuorten mielenterveyden ongelmien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa.
Tavoitteen toimenpiteet ovat keskittyneet palveluiden vahvistamisen lisäksi myös rakenteellisiin muutoksiin, millä saadaan aikaiseksi pysyviä tuloksia lapsille. Lasten ja nuorten osallisuus on toteutunut toimenpiteissä niiltä osin, kun se on ollut mahdollista. Kunta on tunnistanut myös kehittämiskohtia lasten ja nuorten osallisuuden parantamisessa tulevaisuudessa. Nokialla on tehty useita rakenteellisia muutoksia, mm. hyvinvointityön johtamisen rakenteiden uudistaminen ja hyvinvointikoordinaattorin vakinaistaminen.
Tavoite 4
Lasten valitsema tavoite:Lasten osallisuutta ja kuulemista heidän arjessaan, käyttämissään palveluissa sekä kaupunkiympäristön suunnittelussa ja kehittämisessä lisätään. Lasten vaikuttamismahdollisuuksia kaupungissa lisätään.
Suomen UNICEFin mukaan tavoitteessa on ollut laaja-alaiset toimenpiteet, jotka ovat toteutuneet kiitettävästi. Toimenpiteillä on edistetty kunnassa monin eri keinoin lasten ja nuorten osallisuutta ja saatu aikaan pysyviä muutoksia kunnan rakenteisiin: on tuotettu laaja-alaiset, toistuvat kuntalaiskyselyt lapsille ja nuorille, on toteutettu lasten ja nuorten osallisuus osana lapsivaikutusten arviointien prosessia, on kehitetty nuorten kanssa kesäloma-agenttitoimintaa sekä kehitetty laaja-alaisessa yhteistyössä harrastusmahdollisuuksia erityisesti niille, joilla harrastusta ei ennestään ole.
Lapset ja nuoret ovat olleet merkityksellinen osa kehittämistyötä ja he ovat myös arvioineet osallisuuden kehittymistä. Nuoret nostivat esille, että esimerkiksi lapsiparlamentin, nuorisovaltuuston ja Vaikuttajafoorumin toiminta on toimivaa ja sujuvaa. Näiden toimintoja on kehitetty yhdessä lasten ja nuorten kanssa, ja he kokevat tulevansa kuulluksi. Nuorisovaltuuston edustajat ovat nostaneet esiin kehittämisehdotuksina mm. tarpeen entistä pidemmälle valmisteluajalle ja paremman ennakoinnin kunnan toivomiin kommentointeihin.
Positiivista kehitystä kunnan lasten osallisuuden kokemuksessa on nähtävissä erityisesti nuorten Kouluterveyskyselyn tuloksissa: Vuoden 2023 kyselyn tulosten perusteella kunta on lähellä valtakunnan keskiarvoa ja tehnyt vuodesta 2021 merkittävän 4 %:in nousun 8.–9.-luokkalisten vaikuttamismahdollisuuksien kokemuksessa. Myös kuulumattomuus koulu- ja luokkayhteisöön 8.–9.- luokkalaisten osalta on vähentynyt ja vuoden 2023 tulokset ovat maan keskiarvoa paremmat.
Nuorten esiin nostamat havainnot arviointitapaamisessa: On tärkeää, että Nuorisovaltuustolla (Nuva) on edustuspaikka kaupunginhallituksessa ja suora aloiteoikeus valtuustoon. Nuva on päässyt kommentoimaan laajasti moneen asiaan. Nuoret toivovat, että heiltä kysyttäisiin myös etukäteen se, kiinnostaako heitä osallistua/ottaa kantaan asioihin. Nuva ja lapsiparlamentti tekevät yhteistyötä ja niillä on sama aikuinen ohjaajana.
Tavoite 5
Kunnan toiminnan suunnittelussa huomioidaan haavoittuvassa asemassa ja syrjinnän vaarassa olevien lasten ja perheiden näkökulma.
Suomen UNICEF arvioi, että tavoitteessa on otettu tärkeitä askeleita kohti haavoittuvassa olevien lasten ja nuorten (erityisesti lasten ja perheiden, jotka tarvitsevat tukea nepsy-haasteissa) näkökulmien huomioon ottamista.
Toimenpiteet on suunniteltu aikana ennen hyvinvointialueuudistusta ja toimintaympäristössä tapahtuneista isoista muutoksista huolimatta toimenpiteet ovat edenneet suunnitellusti. Yhteistyön ja yhteisen toimintakulttuurin rakentaminen Pirkanmaan hyvinvointialueen kanssa on jatkossakin ensiarvoisen tärkeää, jotta lapsen oikeudet voivat palveluiden ja eritysesti oikea-aikaisuuden näkökulmasta, toteutua jokaiselle lapselle täysimääräisinä.
Kaikki tavoitteen kolme toimenpidettä ovat toteutuneet suunnitelman mukaisesti, lukuun ottamatta perhekeskustoiminnalle laadittavaa toimintasuunnitelmaa, joka onkin varmasti järkevää tehdä alueellisesti johtuen hyvinvointialueuudistuksesta. Myös lasten osallisuus toimenpiteissä on toteutunut suunnitellusti ja lapsia on kuultu monipuolisin keinoin erityisesti suunnitteluvaiheessa. Vanhemmille suunnattuja koulutuksia ja nepsylainaamo on päivitetty ja toimenpiteet vakiintuneet. Kokemusasiantuntijoilta ja eri järjestöjen edustajilta on saatu tärkeää tietoa. Tapaamisessa tunnistettiin, että viestintään kannattaa kiinnittää vielä huomioita.