Vanhustenviikko 7.-13.10. tarjoaa senioreille paljon tekemistä ja eväitä hyvään arkeen Nokialla

Valtakunnallista Vanhustenviikkoa vietetään lokakuussa teemalla Hyvä arki, hyvä mieli, En bra dag ett gott humör. Teemaviikkoa koordinoi Vanhustyön keskusliitto. Nokialla järjestetään viikon aikana monenlaista maksutonta, kaikille avointa toimintaa. Vanhustenviikon juhlaa vietetään Nokia-salissa perinteisin menoin, ja Kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa järjestetään ikäihmisten kulttuuri- ja hyvinvointipäivä.

Vanhustenviikon juhla keskiviikkona 9.10. Nokia-salissa

Perinteinen Vanhustenviikon juhla järjestetään Nokia-salissa vanhalla lukiolla keskiviikkona 9.10. klo 12.30 alkaen. Juhlassa esiintyvät nokialaisten eläkeläisjärjestöjen kuorot sekä muut ohjelmaryhmät ja lavalla nähdään tanssia, musiikkia ja jumppaesityskin. Juhlapuheen pitää rehtori Juha Sainio. Kaupungin tervehdyksen juhlaan tuo kaupunginjohtaja Eero Väätäinen. Juhliin on vapaa pääsy kaikille Nokian ikäihmisille, mutta kannattaa saapua ajoissa. Ohjelma alkaa juhlakahveilla, joita varataan 250 ensimmäiselle.

Ilmari Saarelainen kulttuuri- ja hyvinvointipäivän tähtenä tiistaina 8.10.

Kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa järjestetään tiistaina 8.10 klo 12-15 Täynnä Virtaa -tapahtuma ikäihmisille. Hiomo-salissa kuullaan näyttelijäkonkari Ilmari Saarelaista, joka kertoo pitkästä urastaan ja siitä miten näyttelijä muistaa vuorosanansa ja huolehtii muististaan. Samalla teemalla jatkaa Pirkanmaan muistiyhdistyksen koordinaattori Laura Sarkonsalo, joka pitää luennon Muistista ja unesta. Duo Murretulta sävyltä kuullaan pop- ja folk-klassikoita. Virran muissa kerroksissa voi saada kirjavinkkejä, tehdä löytöjä poistokirjojen laareista ja uppoutua kuuntelemaan novelleja. Esittelypisteissä on muun muassa digiklinikka ja Lähitori Nokian infopiste.

Koko viikko täynnä ohjelmaa

Viikon ohjelma käynnistyy maanantaina 7.10. klo 13 Metsäkirkolla, joka pidetään Nokian kirkolla. Sään salliessa ollaan luonnon helmassa, huonolla säällä sisätiloissa. Viikkoa tarjoaa myös monia mahdollisuuksia liikuntaan, ja torstaina 10.10. vietetään SPR:n järjestämää Ikääntyneiden ulkoilupäivää Penttilänpuistossa. Lähtö Nokian jäähallilta klo 10. Liikuntaosuuden päätteeksi SPR tarjoaa ulkoilijoille tiloissaan hernekeittoa ja pannukakkua.

Nokian Lähitorilla järjestetään paljon ohjelmaa ikäihmisille. Maanantaina 7.10. klo 11 Pirkamaan näköyhdistyksen tilaisuudessa annetaan vinkkejä tilanteisiin, joissa oma näkö ei riitä. Useana päivänä järjestetään lisäksi tuolijumppahetkiä sekä vesijumppaa. Perjantaina 11.10. ikäihmiset (65+) pääsevät eurolla uimaan uimahalliin.

Vanhusneuvosto mukana viikon suunnittelussa

Vanhustenviikon ohjelma syntyy vuosittain yhteistyössä Vanhusneuvoston, nokialaisten eläkeläis- ja kansalaisjärjestöjen, Nokian seurakunnan, SPR:n sekä kaupungin hyvinvoinnin ja vapaa-ajan palveluiden kanssa.  Tänä vuonna Vanhustenviikon juhlan järjestelyvuoro on Nokian Senioreilla.

Tutustu koko Vanhustenviikon ohjelmaan täällä.

Lisätietoja:
Saara Vesikansa