Välitilamalli jatkuu Nokialla – toimijat uudelle kaudelle valittu

Taidetalon alakerta ja Nokian vanhan lukion tiloja pidetään edelleen taide- ja kulttuuritoimijoiden käytössä välitilamallin kautta. Nyt valituissa toimijoissa on sekä vanhoja että uusia toimijoita.

Tässä haussa kaupungille tuli kolmetoista hakemusta. Näistä valittiin seitsemän toimijaa, yksi Taidetalon alakertaan ja kuusi vanhan lukion luokkahuoneisiin, joita on kuusi kappaletta. Valittuja on vähemmän kuin edellisellä kierroksella, koska vanhan lukion tulossa oleva remontti asettaa rajoituksia. Toimijat pääsivät tiloihin 11.10. alkaen, ja he voivat käyttää tiloja Taidetalon osalta 31.5.2025 asti ja vanhan lukion osalta varmasti 31.12.2024 asti ja mahdollisesti 31.5.2025 asti, riippuen talon remontin ja purkutöiden alkamisajankohdasta.

Saara Vallineva ilahtui uudesta työtilastaan

Kuvataiteilija-kuvittaja ja kirjailija Saara Vallineva saa ensimmäistä kertaa työtilan Nokian vanhasta lukiosta. Hänellä on työn alla kaksi lastenkirjakuvitusta, joita hän tulee tilassa työstämään. Vallineva kertoo, että yleensä kuvitusprosessien aikana alkaa syntyä muutakin taidetta, ja usein myös tekstejä. Saara Vallineva on kuvataiteen maisteri, joka on Taideteolliseen korkeakoulun lisäksi opiskellut kuvataiteita myös Amsterdamissa. ”Se että saa käyttöönsä tällaisen ilmaisen työskentelytilan, vaikuttaa mielentilaan. Koen saavani tunnustusta ja arvostusta ja on vapaus tehdä omaa taidetta, mikä on tosi iso asia”, kertoo Vallineva.

Kuvataiteilijoita, teatteria ja musiikkia

Valitut toimijat ja tilojen käyttötarkoitus ovat:

Taidetalon alakerta:
Taiteilijaryhmä TaideRemmi: Leo Harjapää, Ilmari Immonen, Kari Kaellaan, Riitta-Liisa Oulujärvi, Liisa Pennonen ja Katriina Viitaniemi, näyttely- ja lyhytkurssitoiminta sekä työtilakäyttö

Nokian vanha lukio:
Jenni Eskola, kuvataiteilijan työtila

Vesa Kietäväinen, näyttelijä, musiikki- ja teatteriteoksen valmistaminen ja harjoitteleminen, uusi toimija

Kati Vaaranmaa ja Steve Gourlay, yhteinen työtila kuvataiteen tekemiseen sekä jurttien valmistukseen

Saara Vallineva, kuvataiteilija-kuvittaja-kirjailijan työtila, uusi toimija

Nokian Näyttelijäyhdistys ry, harjoitustila, lyhytkurssien ja yhdistyksen kokousten pitäminen

Työryhmä Marginaali, esityksen suunnitteluun ja harjoittelemiseen, uusi toimija

Mikä on välitilamalli?

Nokialla on toteutettu välitilamallia kesäkuusta 2023, ja tiloina ovat olleet Taidetalon alakerta ja Nokian vanhan lukion luokkahuoneita. Tiloihin on ollut mukavasti hakijoita, koska hyvistä edullisista harjoitus- ja työskentelytiloista on kulttuurialalla pulaa. Kaupallisilta markkinoilta vuorattaessa tilat ovat toimijoille usein liian kalliita.

Välitilamallissa väliaikaisesti tyhjillään olevia tiloja luovutetaan maksutta kulttuuri- ja taidetoimijoiden käyttöön avoimen haun kautta. Tiloja voi hakea työskentelyyn ja teosten valmistamiseen, teosten esittämiseen tai näyttelyihin, projektien toteuttamiseen ja avoimeen yhteisölliseen kulttuuritoimintaan. Välitilamalli on ideoitu Operaatio Pirkanmaa -hankkeessa, ja siinä ovat mukana Tampere ja Nokia. Tampereella toiminta on vakinaistettu Tampereen kaupungin kaupunkikulttuuriyksikön toiminnaksi.

Kuva: Saara Vallineva töidensä ympäröimänä. Kuvaaja: Ulla-Maija Svärd/Kulttuuritoimitus.fi

Lisätietoja:

Saara Vesikansa, kulttuurikoordinaattori