Tilakokeilu Taidetalolla laajenee

Taidetalon tiloja voivat käyttää yhdistysten lisäksi nyt myös yksittäiset kuntalaiset ja vapaat toimintaryhmät, kun toiminta on kaikille avointa. Taidetaloa voi varata esimerkiksi kokouksiin, harjoituksiin, yleisötilaisuuksiin, näyttelyihin sekä pienryhmä- ja harrastustoimintaan. Tilakokeilulla etsitään myös uusia toimintamuotoja ja yhteistyön tapoja. Tänään Taidetalolla avautuu Nokian Kuvataiteilijat ry:n näyttelyiden syyskausi.

Nokian Taidetalolla jatkuu kokeilu, jossa vapaa-aikapalvelujen hallinnoima tila annetaan kansalaistoiminnan omaehtoiseen ja kokeilevaan käyttöön. Tilasta ei toistaiseksi peritä vuokraa, ja se on laajasti nokialaisten kansalaistoimintaa järjestävien yhdistysten, vapaiden toimintaryhmien ja yksittäisten kuntalaisten käytettävissä asukkaille tarkoitettuun avoimeen toimintaan. Kokeilusta vastaa kulttuuri- ja kansalaistoiminnan seuraparlamentti, joka kehittää toimintamallia yhdessä kaupungin kanssa.

”Neljäs sektori eli erilaiset vapaat toimintaryhmät ja yksittäiset kuntalaiset tahdottiin myös mukaan”, kertoo seuraparlamentin puheenjohtaja Jyrki Käkönen edellisessä kokouksessa tehdystä päätöksestä. ”Pääasia on, että vapaana oleva tila olisi kaikkien käytettävissä, ja että siellä järjestetään yleisölle avointa toimintaa riippumatta siitä, mikä järjestävä taho on. Luomme Taidetalon kokeilulla pohjaa tilojen käyttöä ajatellen laajemminkin”, Käkönen jatkaa.

Taidetalon tiloja voi varata verkkolomakkeella, varaustilanteen voi tarkistaa varauskalenterista ja tilavaraaja sitoutuu noudattamaan yhteisiä pelisääntöjä. Tilaan voi samanaikaisesti ottaa 30 henkilöä. Varaajien käytössä on pieni keittiö.

Nokian Kuvataiteilijat ry järjestää Taidetalolla kolmen viikon välein vaihtuvia näyttelyitä. Syksyn näyttelyt ovat avoinna tiistaista 13.9. alkaen ti–pe klo 11–17 ja su klo 11–16. Kahdessa kerroksessa olevat tilat ovat vapaana erityisesti iltaisin ja lauantaisin, mutta myös näyttelyiden kanssa on mahdollista järjestää toimintaa samaan aikaan.

Tiedustelut tilavarauksiin liittyen:

vapaa-aikakeskus@nokiankaupunki.fi, p. 050 395 8817