THL:n Terve Suomi -tiedonkeruuseen kaivataan vielä vastauksia

Nokialta tutkimukseen on kutsuttu 2800 satunnaisesti valittua yli 20-vuotiasta kaupunkilaista. Terve Suomi -tiedonkeruuseen on tullut mukavasti vastauksia, mutta vielä niitä kaivataan lisää, erityisesti nuorilta aikuisilta. Ensimmäiset muistutusviestit kyselyyn vastaamisesta lähtevät liikkeelle 18.10.2023 alkaen.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) toteuttaa syksyn 2023 aikana Terve Suomi -nimisen kyselyn yhteistyössä eri kaupunkien kanssa. Tutkimukseen on saanut erillisen kutsun postitse ja/tai sähköisesti. Tutkimukseen kutsuttavat on valittu satunnaisesti Digi- ja väestötietoviraston tiedoista. Jokainen kutsun saanut edustaa alueensa samanikäisiä ja -sukupuolisia henkilöitä, eikä yksittäistä vastaajaa voi korvata toisella. Yksittäistä vastaajaa ei voi tunnistaa vastauksista.

Tutkimuksessa selvitetään muun muassa asukkaiden terveydentilaa, elämänlaatua, osallisuutta sekä kokemuksia sosiaali- ja terveyspalveluista.

Tutkimuksesta saatavien tietojen avulla voidaan seurata asukkaiden terveyttä ja hyvinvointia sekä kehittää myös kaupungin palveluja. Tietoja on mahdollista verrata muiden alueiden tietoihin sekä koko maan tilanteeseen. Terve Suomi -tutkimuksesta tehdään joka toinen vuosi kansallinen kysely.

Terve Suomi -tutkimuksen kyselyn linkki: thl.fi/tervesuomi/osallistu. Kyselyyn voi vastata verkossa tai paperilomakkeella suomeksi, ruotsiksi, englanniksi tai venäjäksi. Huomioithan, että kyselyyn pääsee vastaamaan vain, jos on saanut postitse kutsun ja sen mukana tulevan tunnuksen.

On tärkeää, että jokainen kutsun saanut osallistuu tutkimukseen. Vastaamalla kyselyyn voi edistää kaupunkilaisten hyvinvointia ja palvelujen kehittämistä.

Lisätietoa tutkimuksesta ja jo alustavista tiedoista löydät täältä: Terve Suomi -tutkimus: Joka viides aikuinen on joutunut tinkimään ruoasta, lääkkeistä tai lääkärikäynneistä rahanpuutteen vuoksi  – Tiedote – THL.