Olethan huomannut, että EU-vaalit ovat tulossa?

EU-vaalien ennakkoäänestys alkaa ensi viikolla. Äänestämällä vaikutat, ketkä edustavat Suomea Euroopan parlamentissa seuraavat viisi vuotta.

Vaalipäivä sunnuntaina 9.6.2024

Ennakkoäänestys Suomessa 29.5.-4.6.2024

Ennakkoäänestys ulkomailla 29.5.-1.6.2024

Euroopan parlamentti hyväksyy lakeja, jotka vaikuttavat sekä suuriin että pieniin maihin, kaikenkokoisiin yrityksiin, turvallisuuteen, talouteen, kuluttajan oikeuksiin ja moneen muuhun. Eli hyvin moneen sinunakin koskettavaan arkipäiväiseen asiaan. Nyt onkin aika löytää oma ehdokas, jolle haluat antaa äänesi näissä tärkeissä vaaleissa.

EU-vaaleissa koko maa on yhtä vaalipiiriä eli ehdokkaita voi äänestää kaikkialla Suomessa. Näissä vaaleissa europarlamenttiin valitaan yhteensä 720 jäsentä eli meppiä. Suomesta parlamenttiin valitaan 15 jäsentä. Mepit edustavat EU:n kansalaisia unionin tasolla. Äänestämällä vaikutat, ketkä edustavat Suomea Euroopan parlamentissa seuraavat viisi vuotta.

Äänioikeutetut voivat äänestää ennakkoon missä tahansa yleisessä ennakkoäänestyspaikassa kotimaassa tai ulkomailla. Vaalipäivänä 9.6. voi äänestää vain oman äänestysalueen äänestyspaikassa, joka määräytyy virallisen kotipaikan mukaan. Oman äänestysalueen voit tarkistaa kotiin lähetetystä tai vaihtoehtoisesti oman ilmoituksen mukaan sähköisesti Suomi.fi Viestit-palveluun lähetetystä äänioikeusilmoituksesta. Äänestäjällä tulee aina olla mukana henkilöllisyystodistus.

Voit tarkistaa Nokian ennakkoäänestyspaikat täältä: https://www.nokiankaupunki.fi/kaupunki-ja-hallinto/osallistu-ja-vaikuta/vaalit/europarlamenttivaalit-2024/ennakkoaanestys/#acdfa688