Nuoret budjetoivat huippuhankkeita 10 000 eurolla

Keskiviikkona 13.3. kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa oppilasedustajat jokaiselta ala- yläkoululta sekä Silta-kampuksesta saivat jaettavaksi 10 000 euroa. Rahoitus kootaan koulujen budjeteista heidän omien oppilaskuntien hankesuunnitelmille.

Oppilaskuntien hallitukset olivat etukäteen kyselleet muilta oppilailta toiveita, mihin asioihin hankerahaa halutaan käyttää. Oppilaat olivat Huippuhanke -tapahtumaa varten tehneet esittelyn, josta näkee mihin hankerahaa haetaan ja kuinka paljon. Hankerahoille on määritelty takuusummat, joiden perusteena on käytetty koulujen oppilasmääriä. Hankehakemuksessa on mahdollista hakea suurempaa summaa, joka pyritään saamaan muiden kanssa neuvottelemalla. Myös lopullista summaa voidaan nostaa tekemällä hanke yhteisesti useamman koulun kesken tai järjestöyhteistyönä.

Tänä vuonna oppilasedustajat jakoivat hankerahaa erityisesti liikunnallisiin välituntivälineisiin ja yhteisiin tapahtumiin, mielekkään toiminnan lisäämiseksi kouluille. Sekä uusiin sohviin ja raheihin, jotta useammalle riittää istuinpaikkoja luokkahuoneiden ulkopuolella. Nokianvirtaan ollaan perustamassa välitunteja varten rentoa oleskelutilaa ja hankerahoilla hankitaan huonekaluja. Tänä keväänä Taivalkunta järjestää unelmien koulupäivän, ennen kuin siirtyvät Nokian kouluun ja rahoilla tilataan pitsaa ja herkkuja. Vahalahden ja Tottijärven koulun oppilaat järjestävät yhteisen koulujen yhdistymispäivän toukokuussa Vahalahden koululla. Toiminnallisessa päivässä yhdellä pisteellä pääsee kokeilemaan Kangoo jumps-kenkiä. Tapahtumaan pyydetään mukaan molempien koulujen vanhempainyhdistykset. Koulujen oppilasedustajilla on toive, että tapahtuman avulla oppilaat tulevat alusta asti hyvin toimeen keskenään. Huippuhankkeen kokousta on järjestämässä nuorisovaltuusto. Oppilaskuntien huippuhankkeet toteutetaan vuoden 2024 aikana.

”Huippuhanke tapahtumassa nuoret pääsevät toteuttamaan osallistuvaa budjetointia, jonka tarkoituksena on lisätä vaikutusmahdollisuuksia koulun arjessa ja opettaa samalla rahan käyttöä budjettitasolla” – sanoo Ulla Taponen, osallisuus- ja vaikuttamistoiminnan koordinaattori