Nokian kaupunki luovutti postuumisti kunnianosoituksen Turkka Malille

Kunnianosoituksen myötä Nokian kaupunki halusi kiittää Turkka Malia hänen työstään Tapsan Tahtien ja Iskelmä-Finlandian eteen. Kunnianosoituksen vastaanotti Turkka Malin poika Magnus Mali.

Nokian kaupunki on myöntänyt postuumisti kunnianosoituksen sanoittaja-muusikko Turkka Malille. Turkka Malin poika Magnus Mali vastaanotti kunnianosoituksen viime viikolla. Kunnianosoituksen myötä Nokian kaupunki halusi kiittää Turkka Malia hänen työstään Tapsan Tahtien ja Iskelmä-Finlandian eteen. Malin panos suomalaiselle iskelmälle, Tapsan Tahdeille ja tätä kautta Nokian kaupungille on ollut merkittävä.

Luovutustilaisuudessa olivat mukana Nokian kaupunginjohtaja Eero Väätäinen, yhdessä Malin kanssa tapahtuma kehittänyt Timo Pälä, Magnus Mali ja Nokian kaupungin hyvinvointi- ja vapaa-aikajohtaja Asta Paasi.

Kunnianosoitus oli tarkoitus ojentaa Turkka Malille jo viime kesän Tapsan Tahdeilla, mutta Mali ei vointinsa vuoksi pystynyt osallistumaan tapahtumaan. Mali menehtyi pitkäaikaiseen sairauteen viime vuoden joulukuussa.

Forssasta kotoisin oleva Turkka Mali toimi pitkään Tapsan Tahtien aktiivisena taustavaikuttajana. Mali valittiin vuonna 1996 Tapsan Tahtien taiteelliseksi johtajaksi eli tahtimestariksi. Tapahtuma nousi valtakunnalliseen tietoisuuteen erityisesti Malin ideoiman Iskelmä-Finlandia -palkinnon saaman mediahuomion myötä. Turkka Mali suunnitteli tapahtuman ohjelmistoa suomalaisen kevyen musiikin kentän laajalla ja vankalla asiantuntemuksella, ja hänen ansionaan voidaan pitää sitä, että tapahtuma ja erityisesti Iskelmä Finlandia -palkinto kiinnittyi lujasti suomalaiseen iskelmämaailman.

Iskelmä Finlandia -palkinto myönnetään vuosittain ansioituneelle suomalaiselle iskelmä- tai populaarimusiikin esittäjälle. Ensimmäisen kerran palkinto jaettiin Tapsan Tahdeilla vuonna 2001, ja sen arvo oli tuolloin 50 000 markkaa. Tänä vuonna jaettavan palkinnon arvo on 15 000 euroa.