Nokian Kartanonrannan kaava vahvistui – omaleimaisen alueen rakentaminen alkaa ensi vuonna

Nokian Kartanonrannan alueen asemakaava on vahvistunut. Sekä kunnallistekniikan että asuintalojen rakentaminen alkaa vuoden 2025 aikana. Ainutlaatuinen alue yhdistelee uutta ja vanhaa, ja tarjoaa kilpailukykyisen vaihtoehdon Tampereen rantarakentamisalueille.

Nokianvirran rannalla sijaitsevan Nokian Kartanonrannan alueen asemakaava on vahvistunut. Kaava hyväksyttiin Nokian kaupunginvaltuustossa kesäkuussa ja se tuli lainvoimaiseksi 16.8.2024.

– Olemme erittäin tyytyväisiä, että asemakaava on nyt lainvoimainen, ja voimme nyt siirtyä seuraavaan vaiheeseen tämän uniikin asuinalueen suunnittelussa ja rakentamisessa. Kartanonrannan asuinalueella on merkittävä rooli Nokian kaupunkikehityksessä pitkälle tulevaisuuteen, kertoo maankäyttöjohtaja Kari Stenlund Nokian kaupungilta.

Ensimmäisten asuinkerrostalohankkeiden suunnittelu on jo alkanut. Alueen katujen ja kunnallistekniikan rakentaminen alkaa vuonna 2025, ja sen etenemisen myötä myös asuintalojen rakentamisen on tarkoitus alkaa vuoden 2025 aikana.

Ainutlaatuinen alue yhdistelee uutta ja vanhaa

Tavoitteena on muodostaa Kartanonrannasta viihtyisä ja omaleimainen alue, joka houkuttelee myös virkistys­ ja ulkoilumahdollisuuksillaan.

– Alueelle luovat tunnelmaa kartanon pihapiiri ja suojeltu päärakennus. Molemmat säilytetään ja pihapiirin toimintoja ja palveluita tullaan kehittämään. Lisäksi Lintuniemessä sijaitsevan vanhan kuoriman alkuperäinen

1930-luvulla rakennettu osa säilytetään ja tullaan kunnostamaan uuteen käyttöön. Alue tarjoaa upeat puitteet laadukkaalle asumiselle ja kilpailukykyisen vaihtoehdon Tampereen rantarakentamisalueille, sanoo JM Suomen aluejohtaja Tommi Vaisalo.

Asuinkorttelit sijoittuvat pääosin alueen itäpuolelle Nokianvirran ja Nuijamiestentien tuntumaan. Kaikista kortteleista avautuvat näkymät joko Nokianvirralle tai viheralueelle, ylimmistä kerroksista näkee Pyhäjärvelle saakka. Myös arvokas, vanha puistoalue korkeine puineen tullaan säilyttämään.

Nokianvirran äärellä sijaitseva Uittoaukio muodostaa kohtaamispaikan, joka sitoo yhteen uuden asuinalueen ja sen läheisyyteen kaavaillun saunarakennuksen ja vierasvenesataman, sekä vieressä kulkevan, kaikille avoimen rantareitin.

Lisätietoja:

Tommi Vaisala, aluejohtaja, JM Suomi, puh. 050 366 9352