Nokialaisten vastauksia kaivataan vielä THL:n Terve Suomi -kyselyyn

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) toteuttama Terve Suomi -kysely etenee hyvää vauhtia, mutta nokialaisten vastauksia kaivataan vielä lisää, erityisesti nuorilta miehiltä. Nokialta tutkimukseen on kutsuttu 2800 satunnaisesti valittua yli 20-vuotiasta kaupunkilaista. Muistutuskirje kyselystä saapuu postitse tai sähköisesti 29.11–5.12 välisenä aikana tutkimukseen kutsutuille.

Tässä tutkimuksessa selvitetään muun muassa asukkaiden terveydentilaa, elämänlaatua, osallisuutta sekä kokemuksia sosiaali- ja terveyspalveluista.

Tutkimuksesta saatavien tietojen avulla voidaan seurata asukkaiden terveyttä ja hyvinvointia ja kehittää kaupungin palveluja. Tietoja on mahdollista verrata muiden alueiden tietoihin sekä koko maan tilanteeseen.

Terve Suomi -tutkimuksesta tehdään joka toinen vuosi kansallinen kysely. Edellinen kysely toteutettiin syksyllä 2022.

Terve Suomi -tutkimuksen kyselyn linkki: thl.fi/tervesuomi/osallistu. Huomioithan, että kyselyyn pääsee vastaamaan vain, jos on saanut postitse kutsun ja sen mukana tulevan tunnuksen.

Uusimman THL:n tiedotteen Terve Suomi-kyselystä löydät täältä: Terve Suomi -tutkimus: Yli puolet 65–74-vuotiaista kokee olevansa täysin työkykyisiä – kuitenkin vain pieni osa on ansiotyössä – Tiedote – THL.

Jokainen vastaus on tärkeä

Tutkimukseen kutsuttavat on valittu satunnaisesti Digi- ja väestötietoviraston tiedoista. Jokainen kutsun saanut edustaa alueensa samanikäisiä ja -sukupuolisia henkilöitä, eikä yksittäistä vastaajaa voi korvata toisella.

Kysely käynnistyi syyskuussa. Kyselyyn voi vastata verkossa tai paperilomakkeella suomeksi, ruotsiksi, englanniksi tai venäjäksi.

On tärkeää, että jokainen kutsun saanut osallistuu tutkimukseen. Vastaamalla kyselyyn voi edistää kaupunkilaisten hyvinvointia ja palvelujen kehittämistä.

Tuloksia julkaistaan keväällä 2024

Tuloksia raportoidaan keväällä 2024 THL:n verkkosivuilla. Kaupungit saavat tulokset käyttöönsä hyödynnettäväksi päätöksenteossa. Yksittäistä vastaajaa ei voi tunnistaa vastauksista.

Osallistujien kesken arvotaan K-ryhmän lahjakortteja

Kaikkien Terve Suomi -tutkimuksen kyselyyn vastanneiden kesken arvotaan 70 kpl 50 euron lahjakortteja K-ryhmän kauppoihin.

Arvontaan voivat osallistua vain Terve Suomi -tutkimukseen kutsutut. Jokainen kyselyyn vastannut (paperilomakkeella tai netissä) osallistuu automaattisesti arvontaan. Erillistä osallistumista lomakkeen lähettämisen lisäksi ei siis tarvita.

Arvonta suoritetaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella (THL). Voittajat arvotaan osallistuneiden joukosta lomaketunnusten perusteella. Tämän jälkeen otoksenhoitaja (joka ei käsittele lomakkeilta saatavaa tietoa) yhdistää voittaneen lomaketunnuksen takaisin nimeen ja osoitteeseen.

Arvonnassa voittaneiden nimi- ja yhteystietoja ei julkisteta, vaan voittajille ilmoitetaan henkilökohtaisesti.

Arvonta suoritetaan 30.4.2024. Palkinnot toimitetaan voittajille postitse THL:n Helsingin toimipisteestä.

Tutkimuksen osallistujille:

Sähköposti: tervesuomi(at)thl.fi