Nokialainen, mitä mieltä olet kaupungin palveluista? Kuntalaiskysely pyörähtää käyntiin torstaina

Nokian kaupunki käynnistää jo viidennen kerran kuntalaisille suunnatun Kuntalaiskyselyn. Muun muassa kuntalaisten mielipiteitä kaupungin palveluista mittaavaan kyselyyn voi vastata 22.8.-8.9.2024.

Kysely kartoittaa asukkaiden kokemuksia, mielipiteitä ja toiveita

Nokialaisille suunnatun Kuntalaiskyselyn tarkoituksena on antaa nokialaisille mahdollisuus päästä ääneen ja vaikuttaa kotikaupunkinsa palveluihin. Vastaajia pyydetään antamaan arvionsa kunnan palveluiden toteutumisesta, mahdollisista kehittämiskohteista sekä kaupungin yleisestä viihtyvyydestä.

Joka toinen vuosi toteutettavan kyselyn kysymykset ovat pääsääntöisesti vakioita, mutta mukana on myös vaihtuvia kysymyksiä sen mukaan, mitkä teemat kyselyvuonna ovat ajankohtaisia. Tällä kertaa uutena kysytään asukkaiden mielipidettä asuinalueiden turvallisuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä.

Ylä- ja alakoululaisille on omat kyselyt, joihin vastataan Wilman kautta. Tänä vuonna kyselyssä huomioidaan ensi kertaa myös vammaiset lapset.

Kyselyyn on sisällytetty myös Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen osallisuusmittari. Osallisuusmittari muodostuu kymmenestä väittämästä, jotka kartoittavat vastaajan kuuluvuuden tunteita, tekemisten merkityksellisyyttä sekä toimintamahdollisuuksia ja tekemisen hallittavuutta.

Kuntalaisten vastauksista koottu yhteenveto käydään läpi kaupunginjohtajan johtoryhmässä ja kaupungin palvelualueilla. Lisäksi vastaukset toimitetaan, ja ne käydään läpi myös kaupungin luottamuselimissä. Tuloksia käytetään osana ensi vuoden talousarvion valmistelua.

Ylä- ja alakoululaisten kyselytulokset julkaistaan myös Wilmassa.

Nokian kaupungin Kuntalaiskyselyyn voi vastata sähköisesti 22.8.-8.9.2024. Sähköinen kyselylinkki toimii hyvin myös kännykällä vastattaessa.