Myrkkykeisoa on havaittu kolmella uimarannalla

(Tiedotetta päivitetty 5.7.2024)

Myrkkykeisoa on havaittu 4.7. Liukuslahden ja Linnavuoren uimarannoilla sekä 5.7. Vanhainkodin uimarannalla.

Liukuslahden uimaranta

Liukuslahden, Linnavuoren sekä Vanhainkodin uimarannoilla on tehty toimenpiteet Ympäristöterveysvalvonnan (Pirteva) ohjeiden mukaisesti. Kasvista varoitetaan rannan infotaulun tiedotteessa. Kasvualueita rajataan lippusiimalla ja rajatulle alueelle ei pidä mennä. Kasviin ei saa koskea.

Myrkkykeiso on myrkyllinen kasvi, mutta se ei aiheuta merkittävää vaaraa uimavedelle. Uiminen on turvallista niillä kohdin, missä kasvia ei kasva. Kasvupaikoille ei siis pidä mennä uimaan.

Myrkkykeison poisto tullaan tekemään uimakauden päätyttyä.

Pirteva

Myrkkykeiso

Jos vesirajassa tai jopa vedessä asti kasvaa koiranputken näköinen kasvi, se voi hyvinkin olla myrkkykeiso. Myrkkykeiso on yleinen kasvi luonnossa ja sitä esiintyy matalassa rantavedessä. Myrkkykeiso sisältää kikutoksiinia ja kasvin kaikki osat ovat myrkyllisiä.