“Miten te sen järjestitte?” – nuorten yrittäjyys kukoistaa Nokialla

Yrittäjyys kiinnostaa nuoria tällä hetkellä, ja se on huomattu Nokialla. Viime kesänä jo 41 nuorta yrittäjää haki kaupungin kesätyötukea omaan yritykseensä. Kun tukimuoto lanseerattiin vuonna 2019, hakijoita oli vain 15. Nuorten yrittäjien määrä on kovassa kasvussa, ja kaupunki haluaa satsata nuorten palveluihin.

– Kummallakin meistä on ollut kova halu alkaa yrittäjiksi. Halua kiihdytti entisestään se, että kaverini ei saanutkaan kesätyöpaikkaa muutama vuosi sitten. Silloin perustimme Talkoopojat-yrityksen, nokialainen Mikael Viherä, 18, kertoo.

Hän perusti vuonna 2022 ystävänsä Niklas Paaviston kanssa piha- ja puutarhatyöyrityksen. Alunperin kaverukset haaveilivat kesäkahvilan perustamisesta, mutta idea kuopattiin lupa-asioiden takia. Jotain löytyi kuitenkin tilalle.

– Emme ole missään vaiheessa ajatelleet, että lopettaisimme, niin kivasti on mennyt. Kesäisimme leikkaamme ruohoa, talvisin luomme lunta. Niitä hommia teemme eniten, mutta muitakin on, laidasta laitaan, Viherä kertoo.

Talkoopojat on kasvanut kahden kaveruksen yrityksestä kesäisin kuuden ja syksyisin neljän hengen porukaksi.

Viherä ei ole laisinkaan poikkeuksellinen, sillä nuoret suhtautuvat tällä hetkellä yrittäjyyteen hyvin positiivisesti. Vuoden 2024 nuorten asenteita kartoittavan NYT-kyselytutkimuksen mukaan jopa 45 prosenttia yläkouluikäisistä tai toisen asteen koulutusta käyvästä nuoresta voisi toimia yrittäjänä. Lukiolaisista 85 prosenttia kokee yrittäjyyden yhteiskunnallisesti tärkeäksi. Luku on ottanut aimo harppauksen viime vuosina.

Nuorten halu yrittää on huomattu Nokialla, ja siksi heille suunnattuihin yrittäjyyspalveluihin ja -kasvatukseen on satsattu muutaman viime vuoden aikana.

– Nokialla olemme ensimmäisiä kuntia Suomessa, jotka antoivat 400 euron suuruisen kesätyötuen nuorille yrittäjille. Monet kunnathan ovat perinteisesti tukeneet kesäisin taloudellisesti yrityksiä, jotka palkkaavat nuoren, mutta eivät suoraan yrittäjiksi lähteviä nuoria. Muista kunnista on esimerkkimme jälkeen herätty toimimaan samoin ja kyselty, miten me järjestelimme tuen myös nuorille kesäyrittäjille, Nokian kaupungin yrityskoordinaattori Tiina Rinne-Järvensivu kertoo.

Yrittäjyys työllistää ja vapauttaa nuoren

Kesällä 2024 kaupungin kesätyötukea sai 41 yrittäjää. Kun tuki lanseerattiin vuonna 2019, hakijoita oli 15.

– Kesätyötukea saavat 13–19-vuotiaat, Nokialla asuvat nuoret. Varmasti on myös jonkin verran yli parikymppisiä kesäyrittäjiä sekä Nokialla toimivia, mutta naapurikunnassa asuvia kesäyrittäjiä, jotka eivät tuen ehtoja täytä, joten oikea luku nuorista kesäyrittäjistä on todennäköisesti suurempi, Rinne-Järvensivu sanoo.

Yksi tämän vuoden kesätyötuen saaneista yrittäjistä on Elias Tuominen, 18. Hän perusti tamperelaisen kaverinsa kanssa keväällä 2024 kuplavohveliyrityksen.

– Isäni on yrittäjä, joten yrittäjyys on varmasti jollain tavalla geeneissä. Olen saanut kotoa kannustusta yrittämiseen.

Idea kuplavohveliyritykseen tuli maailmalta.

– Suomessa on vain muutama yritys, joka on erikoistunut kuplavohveleihin. Ne ovat maailmalla nyt kova juttu. Kesä on tietysti parasta sesonkiamme, mutta kyllä me osallistumme myös esimerkiksi syksyisin silakkamarkkinoille ja talvisin joulunavauksiin. Pidän vapaudesta, jonka yrittäjyys mahdollistaa. Nyt esimerkiksi minulla on ylioppilaskirjoituksia, joten yrittäjyys mahdollistaa työn tekemisen silloin, kun se minulle sopii.

Nokia tukee nuoria yrittäjiä monimuotoisesti

Talkoopoikien Mikael Viherä on mukana Nokian Junnuissa, eli Nokian Yrittäjät ry:n verkostotoiminnassa, joka on tarkoitettu alle 18-vuotiaille yrittäjille tai yrittäjyydestä kiinnostuneille. Junnujen toiminnasta saa tukea yritystoimintaan ja erilaisia etuja, kuten lippuja paikallisiin yrittäjyystapahtumiin. Mukana on myös kokeneempia yrittäjiä mentoroimassa nuorempia.

– Toimintaan liittymällä saa apua aina, kun kysyy – matalalla kynnyksellä. Yli 20-vuotiaille yrittäjille on tarjolla samanlaista toimintaa, se taas kulkee nimellä Nokian Nynnyt, Rinne-Järvensivu sanoo.

Kesätyötuen ja Junnu-toiminnan lisäksi Nokia tarjoaa monenlaista muutakin tukea ja apua nuorille yrittäjille. Nokian kaupunki ja 4H-yhdistys järjestävät esimerkiksi maksutonta yritysvalmennusta ja kertovat nuorille yrittäjyydestä. Nokialla järjestetään myös paikallista yritysideakisaa eli Nokian Bisneskisaa. Kesätyötuen lisäksi yrittäjyyteen voi saada myös taloudellista tukea esimerkiksi hakemalla Kantri ry:n Nuoriso-Leader-tukea yrittäjyyden kokeilemiseen ja käynnistämiseen.

Ajatus yrittäjyydestä otetaan vastaan positiivisin mielin

Saaristolaisleipiä leipova Noora Nieminen, 16, on yksi Nokian nuorista 4H-yrittäjistä.

– Oikeastaan perin siskoni yrityksen. Olin aluksi hänen apurinaan leipomassa saaristolaisleipiä. Kun homma oli jo tuttua ja siskoni lopetti, minä jatkoin. Nyt olen pyörittänyt yritystäni jo kolme vuotta. Osallistun erilaisille messuille ja myyjäisiin ja otan vastaan tilauksia.

Kuten kuplavohveliyritystä pyörittävä Tuominen, myös Nieminen on saanut kotoa tukea yrittämiseen.

– Äitini on opettaja ja yrittäjyyskasvatus kuuluu hänen työnkuvaansa, joten olen saanut siskon lisäksi myös häneltä kannustusta yrittämiseen. Koulun ohella tällainen työn tekeminen sopii minulle hyvin.

– On ollut kiva huomata, että kun käymme puhumassa kouluilla yrittäjyydestä ja järjestämme yritysideakilpailuja, nuoret ovat aidosti kiinnostuneita yrittäjänä toimimisesta. Moni nuori ajattelee sitä aidosti hyvänä työllistymismahdollisuutena. Nuoret yrittäjät ovat tulleet myös rohkeasti mukaan moniin yritystilaisuuksiimme ja päässeet tilaisuuksissa esittelemään omia yrityksiään. Olemme myös ostaneet nuorilta yrittäjiltä palveluja tapahtumiimme ja siten tukeneet heidän toimintaansa, yrityskoordinaattori Rinne-Järvensivu sanoo.

Lisätiedot:

Tiina Rinne-Järvensivu, p. 050 351 8210, tiina.rinne-jarvensivu@nokiankaupunki.fi