Mariska palkittiin vuoden 2024 Iskelmä-Finlandialla

Muusikko ja laulaja-lauluntekijä Mariska on palkittu tämän vuoden Iskelmä-Finlandialla. 15 000 euron arvoinen Iskelmä-Finlandia -palkinto myönnetään kevyen musiikin tekijälle, joka on ansiokkaasti edistänyt suomalaista iskelmä- ja populaarimusiikkia. Nokian kaupungin jakama palkinto myönnettiin nyt 22. kerran Tapsan Tahdit -tapahtumassa.

Mariska on hyvin poikkeuksellinen taiteilija, jonka luomat sanat on polttomerkitty iskelmämusiikin elävään historiaan. Esimerkiksi ’Missä muruseni on’ ja ’Mestaripiirros’ ovat valtavan monelle suomalaiselle kuin tarinoita heidän omasta elämästään. Mariskan lauluja ovat vuosien varrella esittäneet lukuisat artistit Jenni Vartiaisesta Paula Koivuniemeen ja Yöstä Anna Puuhun. Mariskaa eivät ole musiikin genret rajoittaneet ja iskelmä on hänelle ollut yhtä arvokasta kuin rap tai jazz,” perustelee voittajan valinneen raadin puheenjohtaja Aki Karjalainen.

Musiikillinen ura

Mariska aloitti musiikkiuransa klassisen pianon soitolla 7-vuotiaana Sibelius-Akatemian nuoriso-osastolla, mutta teini-iässä hän siirtyi punk-musiikin pariin. Vuonna 2001 Mariska julkaisi ensimmäisen rap-albuminsa, joka sai runsaasti radiosoittoa. Mariska on julkaissut useita sooloalbumeja ja toiminut Mariska & Pahat Sudet -yhtyeen keulahahmona. Yhtyeen musiikki on yhdistellyt elementtejä punkjazzista blueshenkiseen iskelmään. Mariska on sanoittanut yhteensä useamman sata laulua monille artisteille.

Iskelmä-Finlandia-voittajat

Mariska (2024), Tuure Kilpeläinen (2023), Mikko Alatalo (2022), Arja Koriseva (2021),
Vicky Rosti (2019), Danny (2018), Markku Aro (2017), Suvi Teräsniska (2016), Pate
Mustajärvi (2015), Katri Helena (2014), Pave Maijanen (2012), Pepe Willberg (2011), Laura
Voutilainen (2010), Charles Plogman (2009), Olli Lindholm (2008), Eino Grön (2007), Paula
Koivuniemi (2006), Jari Sillanpää (2005), Matti ja Teppo (2004), Kari Tapio (2003), Marion
Rung (2002) ja Antti Huovila (2001). Palkintoa ei jaettu vuosina 2013 ja 2020.

Tapsan Tahdit tarjoaa kolme päivää laulua, tanssia ja huippuartistien konsertteja

Tapahtuman starttaa tuttuun tapaan Iskelmä-Finlandian palkinnonjako, jonka jälkeen iltaa jatketaan A. Aallon Rytmiorkesterin tahdissa. Iskelmä-Finlandia sekä voittajan esiintyminen ovat pääsymaksuttomia tapahtumia. Tahtiteltan iltakonserteissa nähdään perjantaina Laura Voutilainen ja Erika Vikman. Lauantain konsertti-illan aloittaa Robin Packalen, ja sen huipennukseksi koko tapahtuman viimeisen artistin kruunua kantaa Kolmas Nainen.

Lisätiedot:

Mikko Hammar, Tapsan Tahdit 2024, tuottaja, mikko@tapahtuvainen.fi, p. 045 1294056
Hanna Mäkelä, Iskelmä-Finlandia 2024, tiedottaja, hanna@uhanda.fi