Kulttuurin välitilojen viides hakukierros elokuussa

Välitilamallissa väliaikaisesti tyhjillään olevia tiloja luovutetaan maksutta kulttuuri- ja taidetoimijoiden käyttöön avoimen haun kautta. Tiloja voi hakea työskentelyyn ja teosten valmistamiseen, teosten esittämiseen tai näyttelyihin, projektien toteuttamiseen ja avoimeen yhteisölliseen kulttuuritoimintaan. Nokialla haussa on Taidetalon alakerta ajalle 1.10.2024 - 31.5.2025 ja Nokian vanhan lukion luokkahuoneita 31.5.2025 asti. Hakemukset tulee jättää perjantaihin 30.8.2024 klo 15.45 mennessä.

Päivitetty 8.8.2024 klo 9:30: lisätty Nokian vanhan lukion tiedot

Hakukierroksella on tarjolla kolme aiemmista hauista tuttua tilaa Tampereella ja Nokialla. Tampereen haettava tila sijaitsee Pyynikin uimahallin kivijalassa, ja Nokialla on haettavana Taidetalon alakerta sekä Nokian vanhan lukion luokkatiloja. Taidetalon alakerta on varattu taidekollektiivi TaideRemmille edellisen haun kautta 30.9.2024 saakka, myös TaideRemmin on mahdollista hakea tilaa uudelleen. Nokian tiloissa järjestetään elokuussa näyttöjä Nokian kaupungin kulttuuripalvelujen kanssa sopien, yhteystiedot tiedotteen lopussa. Tiloja haetaan sähköisellä lomakkeella.

Toimija vastaa itse kaikista toimintaan liittyvistä luvista, vakuutuksista ja tilan turvallisuudesta. Mahdollisiin tapahtumiin liittyviin kuluihin voi hakea Välitilan kohdekunnasta riippuen myös rahallista tukea. Tampereella kulttuuritapahtumiin voi hakea kulttuurin kerta-avustusta, ja Nokialla tapahtumille voi hakea kulttuurin kohdeavustusta.

Välitilahakua hallinnoi nyt Tampereen kaupungin kaupunkikulttuuriyksikkö

Välitilamallin idea on, että tyhjillään väliaikaisesti olevia tiloja tarjotaan maksutta kulttuuri- ja taidetoimijoiden käyttöön avoimen haun kautta. Näin voidaan helpottaa kulttuurialan toimijoiden tilojen puutetta väliaikaisesti ja tarjota mahdollisuus paikkasidonnaisen konseptin luomiseen. Tilassa tai sen käytön tuloksena tulee järjestää kulttuuritoimintaa kaupunkilaisille (esim. työpajat, näyttely, tapahtuma). Teosten, oheistuotteiden ja tarjoilujen myynti on sallittua, mikäli se liittyy tiiviisti välitilassa toteutettavaan toimintaan.

Välitilamallin toimintatapaa on kehitetty vuodesta 2021 osana kulttuurin alueellista kehittämishanketta, Operaatio Pirkanmaata. Kesäkuussa 2024 kulttuurin välitilamalli vakinaistettiin osaksi Tampereen kaupungin toimintaa ja välitilahakujen hallinnointi siirtyi Operaatio Pirkanmaalta Tampereen kaupungin kaupunkikulttuuriyksikköön.

”On luonnollista, että kulttuurin välitilat tulivat osaksi kulttuurin tuki- ja saavutettavuuspalveluita tänne kaupunkikulttuuriyksikköön”, tukipalveluista vastaava suunnittelija Venla Moisala kommentoi siirtymää. ”Tästä on mukava ottaa koppia! On hienoa, että tyhjillään oleviin tiloihin saadaan jatkossakin kulttuurisisältöjä. Tässä toimintamallissa kaikki voittavat”, hän jatkaa iloisesti.

Tampereen kaupungin tiedote välitilahausta

Hakuohje