Koululaisten Masterchef-kisan tuloksena oli maukas broileri-paprikakeitto

Harjuniityn koululle saapui joulukuisena torstai-iltapäivänä kolme hieman jännittyneen oloista koululaista. He olivat voittaneet ruokaraadissa pidetyn Masterchef-kilpailun ja pääsisivät pian valmistamaan voittaja-annostaan koulun keittiössä. Voittajajoukkuesta kokkailemaan saapuivat 4. luokkalainen Linnea Tiinus Myllyhaan koulusta, 6. luokkalainen Lotta Niemi Viholan koulusta ja 6. luokkalainen Samuel Suokas Kankaantaan koulusta (joukkueen neljäs jäsen, Jaakko Nokianvirran koulusta, ei päässyt paikalle). Ruuanlaitossa oli auttamassa osallisuus- ja vaikuttamistoiminnan koordinaattori Ulla Taponen nuorisopalveluista, keiton valmistuksen ohjasi kokki Minna Myllykorpi.

Kuvassa Linnea, Lotta, Samuel, Ulla ja Minna maistavat broileri-paprikakeittoa.

Kilpailun toteutus

Idea Masterchef-henkisen reseptikilpailun järjestämisestä nousi nuorisovaltuuston ja lasten parlamentin vaikuttajafoorumissa. Reseptikilpailun ajatuksena oli, että nuoret pääsivät kehittelemään oman mielikeittonsa. Masterchef-kilpailun suunnittelu alkoi nuorisopalveluiden ja ateriapalveluiden yhteisellä palaverilla elokuussa. Suunnittelussa oli Ullan ja Minnan lisäksi mukana ateria- ja siivouspalvelupäällikkö Sari Tulla ja ruokapalveluesimies Pia Saari.

Kilpailu järjestettiin lasten ja nuorten ruokaraadissa varikolla 5.10. Ruokaraatiin kuuluu 24 oppilasta Nokian eri kouluista, joista 15 osallistui Masterchef-kilpailuun. Kilpailun valmistelu lähti liikkeelle raaka-aineiden määrittelystä, joita päätyikin lopulta osallistujien valittavaksi runsaasti. Minna toi raaka-aineet mukanaan varikolle, ja lämmitti ne valmiiksi paikan päällä. Osallistujat jaettiin neljään joukkueeseen ja jokaista joukkuetta ohjasi yksi aikuinen. Joukkueet saivat valmiin keittopohjan, johon kuului peruna, purjosipuli ja vesi. Loput raaka-aineet, proteiininlähteen, kasvikset ja mausteet joukkueet valitsivat itse. Linnea, Lotta ja Samuel kertoivat, että raaka-aineiden valinta sujui helposti eikä ristiriitoja syntynyt joukkueen jäsenten kesken syntynyt. Joukkueessa löytyi nopeasti myös jokaiselle sopiva rooli. Raaka-aineiden valinnan jälkeen ryhmä valmisti keittonsa. Hankalin vaihe oli sopivan nimen valitseminen keitolle.

Ruokaraatilaiset toimivat itse tuomareina ja maistoivat annoksia sokkona. Kaikkiin keittoihin oli valikoitunut proteiiniksi broileri ja kasviksiksi paprika ja porkkana. Erot keitoissa näkyivät siis erityisesti mausteiden valinnassa. Kisa oli tiukka, mutta Linnean, Lotan, Samuelin ja Jaakon broileri-paprikakeitto voitti.

Voittaja-annoksen valmistus

Ennen keiton valmistusta Minna esitteli Harjuniityn koulun keittiön asianmukaisesti pukeutuneille joukkueen jäsenille. Minna oli tehnyt joukkueen keitosta reseptin keittiöjärjestelmä Jamixiin valmiiksi ja voittajaryhmän keitto valmistettiin muutettujen mittasuhteiden mukaan 150 ruokailijalle.

Minna oli valmistellut ainekset, Samuel mittasi mausteet, Lotta ja Linnea kaatoivat purjon, paprikan sekä porkkanan uunivuokiin ja kanan ja perunan keittopataan. Valmistuksen jälkeen maistelimme keittoa yhdessä, ja se oli todella maukasta. Lotta, Samuel ja Linnea kommentoivat jälkikäteen, että keiton valmistaminen oli helppoa ja mukavaa, ja että keittiössä oli kova meteli ja monien eri ruokien tuoksuja.

14.12. voittajajoukkueen keittoa maistatettiin Harjuniityn koululla ja kerättiin siitä mielipiteitä. Ajatuksena on, että jos keitosta pidetään, se päätyisi myös koulujen ruokalistalle.

Ruokaraadissa oppii erilaisista ruoista ja pääsee vaikuttamaan

Samuel, Linnea ja Lotta kertovat, että he ovat ruokaraadissa oppineet ainakin sen, että myös sellainen ruoka, jonka ulkonäkö ei oikein houkuttele, voi olla todella hyvää. Ruokaraadissa on päässyt myös tutustumaan muiden koulujen oppilaisiin. Ulla ja Minna molemmat toteavat, että ruokaraati on ollut hieno vaikuttamisen foorumi, ja että terveen ruokasuhteen ja kouluruokien kehittäminen ovat todella tärkeitä asioita. Kouluruokaraadissa nuoret pääsevät aidosti vaikuttamaan kouluruokaan sekä mitä ruokia listassa tarjotaan. Raadissa myös nuoret voivat suoraan antaa palautetta ateriapalveluiden johdolle, jotka vievät palautteen eteenpäin.

Lisätietoja kouluruokaraadista:

Ulla Taponen. osallisuus- ja vaikuttamistoiminnan koordinaattori

etunimi.sukunimi@nokiankaupunki.fi