Hinttalan jouluun haetaan käsityötuotteiden myyjiä

Hinttalan kotiseutumuseolla Nokialla järjestetään tänäkin vuonna jouluista ohjelmaa. Museo on avoinna kolmena viikonloppuna lauantaista 30. marraskuuta alkaen sunnuntaihin 15. joulukuuta asti. Pihan aittoihin haetaan käsityöläisiä pitämään joulupuoteja.

Perinteinen tunnelma, vanhanajan joulu

Hinttalan kotiseutumuseon joululla on Nokialla pitkät perinteet. Museon pihapiiri on talviseen aikaan täynnä tunnelmaa. Tarjolla on suosittu puurobuffet Hinttalan kahvilassa, käsityöläisten myyntipöytiä aitoissa, vanhanajan joulukoristeluja sekä 1800-luvun talonpoikaistilan nostalgista tunnelmaa. ”Hinttalan joulun keskeinen merkitys on tuoda vaihtoehto läpikaupalliseen ja meluiseen ”kulutusjouluun” tarjoamalla menneiden aikojen tunnelmaa, kauneuselämyksiä ja aitoa joulurauhaa”, kiteyttää museo- ja kokoelma-amanuenssi Hanna Westman kaupungin kulttuuripalveluista.

Aittamyyjät valitaan hakemusten perusteella

Aiemmista vuosista poiketen Hinttalan joulun aittojen myyjät valitaan hakemusten perusteella. Aittoja ei voi suoraan varata, vaan myyntipaikkaa haetaan kevyellä hakemuksella. ”Tavoitteena on löytää laadukkaita käsintehtyjä tuotteita ja design-esineitä, jotka sopivat joululahjoiksi. Tuotteilta toivotaan Hinttalaan sopivia ominaisuuksia kuten luonnonmateriaaleja, käsityötaitoa sekä kekseliäitä ideoita. Mukaan mahtuu myös perinteisimpiä tuotteita kuten esimerkiksi laadukkaita villasukkia. On tärkeää, että aittojen myyntituotteet muodostavat monipuolisen kokonaisuuden, joka sopii jouluun ja houkuttelee ihastelemaan ja tekemään hankintoja pukinkonttiin”, pohtii kulttuurikoordinaattori Saara Vesikansa.

Hakulomake on avattu

Aittojen hakulomake on avoinna 30.10. klo 16 asti. Haku on avoin kaikille nokialaisille, pirkanmaalaisille ja kauempaankin tuleville käsityöläisille, taiteilijoille ja harrastajille. Valinnoista ilmoitetaan hakijoille marraskuun alussa. Hakulomakkeen löydät täältä. Tietoa Hinttalan kotiseutumuseosta löydät Visit Nokian sivuilta.

Lisätiedot:

Saara Vesikansa, kulttuurikoordinaattori
etunimi.sukunimi@nokiankaupunki.fi, p. 040 7799 009

Kuva: Reki täynnä joulupaketteja Hinttalan kahvilarakennuksen kuistilla. Kuvaaja: Hanna Westman/Nokian kaupunki.