Ensi viikolla vietetään Vanhustenviikkoa – Nokialla paljon toimintaa ja elämyksiä ikäihmisille

Valtakunnallista Vanhustenviikkoa vietetään 7.-13.10. teemalla Hyvä arki, hyvä mieli, En bra dag ett gott humör, ja Nokialla järjestetään silloin monenlaista maksutonta, kaikille ikäihmisille avointa toimintaa. Kaikkeen ohjelmaan on vapaa pääsy eikä ennakkoilmoittautumisia tarvita.

Metsäkirkko ja muita ulkoilumahdollisuuksia

Viikko käynnistyy maanantaina 7.10. klo 13 Metsäkirkolla, joka pidetään Nokian kirkolla. Sään salliessa ollaan luonnon helmassa, huonolla säällä sisätiloissa. Viikko tarjoaa myös monia mahdollisuuksia liikuntaan. Torstaina 10.10. vietetään SPR:n järjestämää Ikääntyneiden ulkoilupäivää Penttilänpuistossa. Lähtö Nokian jäähallilta klo 10. Liikuntaosuuden päätteeksi SPR tarjoaa ulkoilijoille tiloissaan hernekeittoa ja pannukakkua. Lähitorilla järjestetään useana päivänä tuolijumppaa ja muuta liikuntaa ja uimahallilla vesijumppaa. Perjantaina 11.10. ikäihmiset (65+) pääsevät eurolla uimaan uimahalliin, lipunmyynti on avoinna klo 7.00-18.45.

Tiistaina Täynnä Virtaa – Ikäihmisten kulttuuri- ja hyvinvointipäivä Virrassa klo 12-15

Tiistaina 8.10. Täynnä Virtaa – Ikäihmisten kulttuuri- ja hyvinvointipäivässä kaikki talon kerrokset täyttyvät ikäihmisille suunnatusta ohjelmasta. Aidan kahvilassa saa kupin kuumaa ja voi osallistua kirjavinkkauksiin, joihin on poimittu senioreita koskettavaa kirjallisuutta. Muista kerroksista löytyy mm. poistokirjojen myyntipöydät, novellihetkiä sekä esittelypisteitä ja Mukanetin digiklinikka.

Hiomo-salissa lavalle saapuu haastateltavaksi näyttelijä Ilmari Saarelainen klo 12.10 ja 14.15. Välissä kuullaan Duo Murretun värin konsertissa pop- ja folk-klassikoita. ”Murrettu väri veti kesällä Hinttalan museopirtin täyteen kuulijoita ja ihastutti raikkailla tulkinnoillaan. Tämä konsertti halutaan tarjota nyt niille, jotka eivät sinne päässeet”, kertoo kulttuurikoordinaattori Saara Vesikansa kulttuuripalveluista. Hiomo-saliin mahtuu 150 katsojaa.

Perinteinen juhla keskiviikkona Nokia-salissa klo 12.30-15

Vanhustenviikon juhla järjestetään tänä vuonna Nokia-salissa vanhalla lukiolla keskiviikkona 9.10. Esiintymässä ovat nokialaisten eläkeläisjärjestöjen kuorot sekä muut ohjelmaryhmät ja lavalla nähdään tanssia, musiikkia ja jumppaesityskin. Juhlapuheen pitää rehtori Juha Sainio. Kaupungin tervehdyksen juhlaan tuo kaupunginjohtaja Eero Väätäinen. Juhlaan on vapaa pääsy kaikille ikäihmisille, mutta kannattaa saapua ajoissa. Ohjelma alkaa juhlakahveilla, joita varataan 250 ensimmäiselle. Saman verran mahtuu Nokia-saliin ohjelmaa seuraamaan, ja katsomossa on myös pyörätuolipaikkoja.

Vanhustenviikon ohjelma syntyy yhteistyössä Vanhusneuvoston, nokialaisten eläkeläis- ja kansalaisjärjestöjen, Nokian seurakunnan, SPR:n sekä kaupungin hyvinvoinnin ja vapaa-ajan palveluiden kanssa.  Tänä vuonna Vanhustenviikon juhlan järjestelyvuoro on Nokian Senioreilla.

Luentoja ja vinkkauksia

Nokian Lähitorilla järjestetään viikon aikana paljon ohjelmaa ikäihmisille. Maanantaina 7.10. klo 11 Pirkanmaan näköyhdistyksen tilaisuudessa annetaan vinkkejä tilanteisiin, joissa oma näkö ei riitä. Virran Täynnä Virtaa -tilaisuudessa tiistaina kuullaan Pirkanmaan muistiyhdistyksen Laura Sarkonsalon luento muistista ja unesta.

Koko Vanhustenviikon ohjelma löytyy täältä.

Kuva: Murrettu väri on Laura Pentin ja Johannes Raitjoen yhtye, joka soittaa herkällä vireellä pop- ja folk-kappaleita kuten Hectoria ja Simon & Garfunkelia. Kuvaaja: Leena-Kaisa Sinijärvi.

Lisätietoja:
Saara Vesikansa