Alue- ja kuntavaalit 2025

Alue- ja kuntavaalit järjestetään samanaikaisesti huhtikuussa 2025. Äänestämällä vaikutat siihen, ketkä päättävät tärkeistä, jokaisen arkea koskevista asioista seuraavat neljä vuotta.

Aluevaaleissa valitaan hyvinvointialueen aluevaltuusto, joka päättää sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisestä Pirkanmaan hyvinvointialueella. Kuntavaaleissa taas valitaan kunnan valtuusto, joka päättää kunnan toiminnasta ja taloudesta, esimerkiksi maankäytöstä ja rakentamisesta, koulutuksesta ja ympäristöpalveluista.

Ensimmäistä kertaa järjestettävät tuplavaalit

Vuonna 2021 toteutetun sote-uudistuksen jälkeen sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä pelastustoimen järjestäminen siirtyi kunnista uusille hyvinvointialueille. Tämän vuoksi lähipalveluista päätetään nyt kahdella eri äänestyksellä ja äänestyslipulla.

Äänestäjän näkökulmasta alue- ja kuntavaalien äänestystoimitus on pääosin samanlainen kuin ennenkin, niin ennakkoäänestyksessä kuin vaalipäivänkin äänestyksessä. Tärkeä ero on nyt se, että äänestäjälle annetaan yhden äänestyslipun sijasta kaksi äänestyslippua: perinteinen valkoinen, jolla äänestetään kuntavaalien ehdokasta ja violetti, jolla äänestetään aluevaalien ehdokasta. Äänestäjä voi halutessaan äänestää myös eri kerroilla, esimerkiksi ennakkoon aluevaaleissa ja vaalipäivänä kuntavaaleissa taikka ylipäätään äänestää vain toisessa vaalissa.

Ennakkoäänestys alue- ja kuntavaaleissa 2025

Alue- ja kuntavaalien ennakkoäänestys toimitetaan 2.-8.4.2025.

Vaalipäivä 13.4.2025 klo 9.00 – 20.00