Vanhustenviikon juhlaa vietetään 9.10. Nokia-salissa

Valtakunnallinen Vanhustenviikko huipentuu Nokialla perinteiseen juhlaan keskiviikkona 9.10. Se pidetään tänä vuonna Nokian vanhalla lukiolla Nokia-salissa. Ohjelmassa on monipuolisesti esityksiä sekä tietenkin juhlapuheita. Kaikki ikäihmiset ovat tervetulleita juhlimaan, ja ohjelmaa voi seurata myös pyörätuolipaikoilta. Juhlaan on vapaa pääsy, ja sisään otetaan 250 ensin saapunutta.

Nokian vanhan lukion ovet aukeavat juhlavieraille kello 12, ja kahvitarjoilu aloitetaan 12.30. Lukiolla toimiva ravintolayritys Makujen laguuni kattaa juhlaväelle kahvit omenapiirakalla. Aikaa kahvittelulle ja vapaamuotoiselle seurustelulle on tunti, ja vieraat voivat saapua liukuvasti sen aikana. Auditorion ohjelma alkaa kello 13.30 ja jatkuu kolmeen saakka.

Tanssia, kuorolaulua ja vähän miesjumppaakin

Nokia-salin auditoriossa esiintyvät useat nokialaiset eläkeläisjärjestöjen ryhmät kuten Noxetti-kuoro johtajanaan Elina Koivula. Tanssia nähdään Senioritanssijoilta, ja yksi ohjelmanumero yhdistää musiikin ja liikunnalliset miehet, kun Ukkometsot ja Linnavuoren tehtaiden eläkeläisten Keskiviikkojumpan miehet astuvat lavalle. Juhlapuheen pitää rehtori Juha Sainio, ja kaupunginjohtaja Eero Väätäinen tuo kaupungin tervehdyksen.

Ohjelma päättyy perinteiseen Nokia-marssiin. Juhlan juontaa Nokian työväenteatterin toiminnanjohtaja, näyttelijä Jannina Heiman.

Vanhustenviikolla muutakin ohjelmaa

Viikon ohjelma starttaa maanantaina 7.10. klo 13 Metsäkirkolla, joka pidetään Nokian kirkolla. Tiistaina 8.10. pidetään Kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa Täynnä Virtaa – ikäihmisten kulttuuri- ja hyvinvointipäivä kello 12-15. Siellä kuullaan tietoa muistin ja unen merkityksestä ja kuullaan haastattelussa näyttelijä Ilmari Saarelaisen ajatuksia. Lisäksi Virrassa on mm. mahdollisuus saada kirjavinkkejä kahvin äärellä sekä tutustua poistokirjavalikoimaan ja esittelypisteisiin.

Viikko tarjoaa myös monia mahdollisuuksia liikuntaan, ja torstaina 10.10. vietetään SPR:n järjestämää Ikääntyneiden ulkoilupäivää Penttilänpuistossa. Lähtö Nokian jäähallilta klo 10. Liikuntaosuuden päätteeksi SPR tarjoaa ulkoilijoille tiloissaan hernekeittoa ja pannukakkua.

Nokian Lähitorilla järjestetään paljon ohjelmaa ikäihmisille. Maanantaina 7.10. klo 11 Pirkanmaan näköyhdistyksen tilaisuudessa annetaan vinkkejä tilanteisiin, joissa oma näkö ei riitä. Perjantaina 11.10. ikäihmiset (65+) pääsevät eurolla uimaan uimahalliin. Kaikki muu viikon ohjelma paitsi perjantain uiminen on maksutonta, eikä ennakkoilmoittautumisia tarvita.

Vanhustenviikon juhlan ohjelmavastuussa on tänä vuonna Nokian Seniorit. Vanhustenviikko puolestaan syntyy Nokian Vanhusneuvoston, eläkeläisjärjestöjen ja kaupungin yhteistyöllä. Valtakunnallista teemaviikkoa koordinoi Vanhustyön keskusliitto.

Tutustu koko Vanhustenviikon ohjelmaan täällä.

Kuva: Nokian vanha lukio, kuvaaja: Kalle Saarinen/Nokian kaupunki.

Lisätietoja:
Saara Vesikansa