Vuoden lukuteko 2024 -palkinto Nokialle, tervetuloa juhlimaan Virtaan

Pirkanmaan kirjastot jakavat kolme Vuoden lukuteko 2024 -palkintoa PIKI-päivänä 24.9.2024. Palkinnon saajat on valittu asiakkaiden ehdotuksista. Yksi kolmesta palkitusta on Nokialla kehitetty pelillinen lukemaan innostamisen väline, LukuTähti-sovellus. Kutsumme kuntalaiset mukaan juhlimaan Vuoden lukuteko -palkinnon saamista Nokialle kirjasto- ja kulttuuritalo Virran runo-olohuoneeseen 24.9. klo 14.

ihmiset istuvat pöydän ääressä kädessään kukkia ja diplomi.

Vuoden lukuteko -palkinto voidaan myöntää mille tahansa kirjaston ulkopuoliselle taholle, joka on tehnyt tärkeää lukemista edistävää työtä kuluneen vuoden aikana tai jo pidempään Pirkanmaan alueella. LukuTähti-sovelluksen lisäksi vuonna 2024 Vuoden lukuteko -palkinnot saivat Sanataideyhdistys Yöstäjä ry sekä Mannerheimin lastensuojeluliiton lukumummit ja -vaarit. PIKI eli Pirkanmaan Kirjastot viettää syntymäpäiväänsä PIKI-päivänä syyskuussa ja tämä kimppatoiminnan juhlapäivä on valittu juhlapäiväksi Nokiallakin.

Palkittu LukuTähti-sovellus on suunniteltu motivoimaan lapsia lukemisen pariin pistekisojen, palkintojen ja humoristisen hahmon avulla. LukuTähdessä on tehtävät tällä hetkellä jo yli 600 lasten ja nuorten kirjaan. LukuTähti-sovellus on kehitetty nokialaisin voimin. Koskenmäen koulussa opettajina toimivat Mira Vänskä ja Pia Hakomäki kuvailevat lähtötilannetta: ”Olemme olleet opettajina huolestuneita jo useamman vuoden ajan lasten lukutaidon heikkenemisestä ja kokeilleet monenlaisia tapoja saada lapset innostumaan lukemisesta. Halusimme kehittää jotain uutta, joka voisi motivoida tämän päivän lapset kirjojen pariin. Tämän seurauksena keväällä 2022 syntyi yhteistyössä oululaisen teknologiayrityksen kanssa LukuTähti-sovellus. LukuTähti-sovellus oli viime lukuvuonna käytössä luokassamme. Tämän sovelluksen innoittamana 41 luokkamme 6.-luokkalaisesta (lukuvuonna 2023-2024) kaikki lukivat vähintään 10 kirjaa lukuvuoden aikana. Useampi innostui lukemaan kymmeniä kirjoja. Muutama oppilas luki yli sata kirjaa lukuvuoden aikana. LukuTähti-sovellus oli lukuvuonna 2022-2023 käytössä n. 100 koulussa ympäri Suomen. Opettajilta ja oppilailta saatu palaute oli todella positiivista ja luettujen kirjojen määrä luokissa oli ollut huomattavasti enemmän kuin mitä aiemmin. Moni kirjoitti, että oppilaiden lukuinnostus oli selvästi lisääntynyt. Keväällä 2023 kehitimme sovelluksesta myös yksityiskäyttöön oman version. Myös yksityiskäyttäjien vanhemmilta saatu palaute on ollut todella positiivista.” Erikoiskirjastonhoitaja Marjo Laakkonen Nokian kaupunginkirjastosta on huomannut tiettyjen, LukuTähdestä tuttujen kirjojen menekin kasvaneen kovasti. Koululaiset kiertelevät iltaisin vanhempiensa kanssa kirjaston hyllyväleissä LukuTähti-kirjoja etsien ja Marjo kollegoineen kerää kouluille runsaasti lukupaketteja, jotka sisältävät eri vaikeusasteisia LukuTähti-kirjoja. ”Palkinto ei olisi voinut mennä enää oikeampaan osoitteeseen, ja sitä on syytä juhlia”, Laakkonen riemuitsee.

Tiistaina 24.9. klo 14 alkavassa juhlatilaisuudessa esiintyy Kankaantaan koulun 3 C -musiikkiluokka opettajansa Anne Heinosen johdolla. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.