Nokialaisten tyytyväisyys kaupungin palveluihin hienoisessa nousussa. Kirjasto on ylivoimaisesti kehutuin palvelu.

Nokian kaupunki kysyi kuntalaisten mielipiteitä muun muassa kaupungin palveluista, turvallisuuden tunteesta sekä osallisuuden kokemuksesta elo-syyskuussa toteutetussa kuntalaiskyselyssä. Joka toinen vuosi toteutettava kysely tehtiin nyt viidennen kerran. Kuntalaiskyselyyn sisällytettiin tällä kertaa uusina asuinalueita koskevia kysymyksiä sekä osallisuutta mittaava THL:n osallisuusindikaattori. Pois jäivät sen sijaan kunnan järjestämisvastuulta Pirkanmaan hyvinvointialueelle siirtyneet sosiaali- ja terveyspalvelut. Yli 16-vuotiaille kohdennettuun kyselyyn vastasi 752 kuntalaista.

Kirjasto palveluista ylivoimaisesti kehutuin

Nokialaisten kokonaismielikuva kaupungin tuottamista palveluista on kyselyn mukaan hienoisesti parantunut vuodesta 2022. Kyselystä vastaava Nokian kaupungin erityisasiantuntija Terttu Haataja on tuloksesta mielissään.

• Kokonaismielikuvan kehittyminen parempaa antaa luottamusta kaupunkiorganisaation kykyyn vastata kuntalaisten palvelutarpeisiin, Haataja sanoo.

Kaikista palveluista ylivoimaisesti parhaiten pärjäsi Nokian kirjasto. Kirjasto keräsi kiitosta niin asiakaspalvelusta, sijainnista, viihtyisyydestä kuin valikoimistakin.

Kaikki sivistyspalveluiden tulosyksiköt ylsivät kyselyssä keskiverron (3>) yläpuolelle. Asteikolla 1–5 kirjasto sai arvosanan 4,3, varhaiskasvatus/esiopetus sekä liikuntapalvelut 3,7 ja 3,6 arvosanaan päätyivät kulttuuripalvelut, alakoulu sekä Pirkan Opisto.

Tyytymättömimpiä kuntalaiset olivat kyselyn mukaan katujen ja teiden kunnossapitoon. Erityisesti talvikunnossapito ja keskeneräiset työmaat keräsivät kyselyssä risuja. Palautetta kaupungille tuli kyselyn kautta myös valokuitufirmojen toiminnasta.

Asuinalueet koetaan edelleen pääsääntöisesti turvallisiksi ja viihtyisiksi

Valtaosa kyselyyn vastanneista nokialaisista kokee asuinalueensa olevan turvallinen ja viihtyisä, vaikkakin asuinalueilla nähdään myös merkkejä häiriökäyttäytymisestä, eikä yhteisöllisyyden koeta olevan niin vahvaa, kuin ennen.

Erityistä huolta vastaajissa herättivät asuinalueilla kasvaneet ylinopeudet ja liikennesääntöjen noudattamatta jättäminen.  Myös päihtyneenä ajaminen nousi esiin vastauksissa.  Asuinalueille toivottiin suojateitä, keskisaarekkeita, hidasteita ja ennen kaikkea nopeusvalvontaa.

erittäin paljon paljon
Alueella on uhriksi joutumisen pelkoa 1,8% 3,8%
Alueella on merkkejä häiriökäytöksestä 2,8% 11,4%
Alueen yhteisöllisyys on rapautunut 4,1% 14,0%
Alueella ajetaan ylinopeuksia 21,3% 30,4%
Alueella ajetaan päihtyneenä 2,6% 8,0%
Alueella noudatetaan liikennesääntöjä 5,7% 32,7%
Alueella kunnioitetaan toisten omaisuutta 10,7% 44,2%
Alue on siisti 10,0% 45,1%

Erityisasiantuntija Terttu Haataja toteaa, että vastauksissa nousee paljon esille asioita mihin kaupunkiorganisaatio pystyy vaikuttamaan. Haataja muistuttaa, että oleellista olisi kuitenkin se, että kuntalaiset itse kiinnittäisivät huomiota esimerkiksi ajokäyttäytymiseensä ja muiden huomioon ottamiseen.

• Päihtyneenä ei kenenkään pidä rattiin lähteä, senhän pitäisi olla kaikille itsestään selvää, Haataja napauttaa.

Nokiaan ollaan asuinpaikkana tyytyväisiä. 67 % vastaajista suosittelisi erittäin todennäköisesti tai todennäköisesti Nokiaa asuinpaikkakunnaksi myös ystävälleen tai tuttavilleen.

Osallisuuden kokemuksen vahvistaminen keskeinen tulevaisuudentavoite

Kuntalaiskyselyyn oli ensimmäistä kertaa sisällytetty myös THL:n kehittämä osallisuusindikaattori. Indikaattorilla mitataan osallisuuden kokemusta eli miten henkilö kokee esimerkiksi tulevansa kuulluksi tai miten hän pystyy omasta mielestään vaikuttamaan itseään koskeviin asioihin.

• Osallisuusindikaattori on kuin toinen kysely kuntalaiskyselyn sisällä, toteaa Haataja. Se tuotti meille todella paljon dataa, ja sen purkaminen ja datan analysointi jatkuu pitkälle syksyyn, Haataja kertoo.

Nopean yhteenvedon mukaan nokialaiset vastaajat kokevat olevansa tarpeellisia muille ihmisille, elämän olevan tarkoituksenmukaista. Nokialaiset kokevat myös olevansa luotettuja ja pystyviä tavoittelemaan itselle tärkeitä asioita.  Ryhmäkohtaisissa tuloksissa työttömien ja eri syistä eläkkeellä olevien osallisuuden kokemus on jonkin verran heikompaa. Sen sijaan työelämässä olevien sekä yrittäjien vastauksista välittyi viesti vahvasta osallisuuden tunteesta.

• Osallisuuden vahvistaminen eri muodoissaan on keskeinen tavoite, jossa kaupunkiorganisaation tulee jatkossakin onnistua. Onneksi Nokialla on myös paljon toimivia seuroja, yhdistyksiä ja yksityistä palvelutarjontaa, joista kuntalaiset saavat sisältöä ja mielekkyyttä elämäänsä, Haataja sanoo.
Osallisuutta mittaavat väittämät  jokseenkin samaa mieltä täysin samaa mieltä
Tunnen, että päivittäiset tekemiseni ovat merkityksellisiä 40,1% 17,8%
Saan myönteistä palautetta tekemisistäni 38,7% 14,0%
Kuulun itselleni tärkeään ryhmään tai yhteisöön 39,7% 27,7%
Olen tarpeellinen muille ihmisille 43,6% 32,7%
Pystyn vaikuttamaan oman elämäni kulkuun 47,2% 37,5%
Tunnen, että elämälläni on tarkoitus 37,8% 43,8%
Pystyn tavoittelemaan minulle tärkeitä asioita 43,5% 32,8%
Saan itse apua silloin, kun sitä todella tarvitsen 43,7% 22,2%
Koen, että minuun luotetaan 44,9% 39,8%
Pystyn vaikuttamaan joihinkin elinympäristöni asioihin. 37,6% 10,9%

Koululaiset mukaan lukien vastaajia oli 2 277

Kuntalaiskysely toteutettiin toista kertaa koko ihmisen elinkaaren kattavana kyselynä. Ala- ja yläkoululaisille oli oma kyselynsä. Kaikkiaan koko kyselyyn vastasi 2 277 nokialaista.

Yhteystietonsa kuntalaiskyselyyn vastanneiden kesken arvottiin Nokia-aiheisia yllätyspalkintoja. Arvonta on suoritettu ja voittajille on ilmoitettu henkilökohtaisesti.