Nokian uusi palloiluareena on nimeltään AGCO Power Arena

Nokian kaupunki ja Agco Power Oy ovat solmineet Nokian uuden palloiluareenan nimeä koskevan sopimuksen. Palloiluareenan nimeksi tulee AGCO Power Arena. Sopimus on voimassa vuoden 2036 loppuun asti.

AGCON arvopohja ja paikallisuus luovat hyvät edellytykset nimikumppanuudelle

• Palloiluareenan myötä Nokia saa uudenaikaiset ja upeat puitteet urheilu- ja muille tapahtumille. Uusi areena tuo merkittävää parannusta etenkin paikallisesti vahvojen joukkuelajien, kuten koripallon ja salibandyn olosuhteisiin, Nokian kaupungin talousjohtaja Mikko Koskela kertoo.

Nokian kaupunki avasi areenan nimestä käytävään markkinavuoropuheluun ilmoittautumisen huhtikuussa 2024. Kesäkuussa käytyihin neuvotteluihin eteni yhteensä kuusi toimijaa, joista nimikumppaniksi valikoitui nokialainen maailman johtava kestävää kehitystä tukevien työkonemoottoreiden valmistaja AGCO Power Oy.

Areenan nimi on selvillä ja neuvotteluihin osallistuneiden on helppo hymyillä.
Kuvassa vasemmalta AGCOn laatu- ja jälkimarkkinointijohtaja​​ Jussi Rinne, AGCOn toimitusjohtaja Juha Tervala, kaupungin talousjohtaja Mikko Koskela, kaupungin elinkeinojohtaja Tiina Laakkonen sekä AGCOn myynti- ja markkinointijohtaja Jarmo Tuorila.
  • AGCO Powerin yhtenä keskeisenä arvona on joukkuepeli. Vahvan paikallisuuden ja areenalle sopivan arvopohjan vuoksi nimikumppanuus AGCOn kanssa on luonteva, ja tuo esille hienosti paikallisten toimijoiden yhteistyön merkityksen. Pitkällä sopimuksella takaamme areenan nimen juurtumisen ja areenan identifioitumisen AGCO Power Arenaksi. Olen tästä kumppanuudesta varsin ilahtunut, iloitsee Koskela.

Nokian kaupungin ja AGCO Power Oy:n välinen sopimus palloiluareenan nimikumppanuudesta on solmittu vuoden 2036 loppuun asti. Sopimuksen vuosittainen arvo on 20 000 euroa.

Nimikumppanuus mahdollistaa hyvän jakamisen takaisin kaupungille ja kaupunkilaisille

AGCO Power Oy on koko historiansa ajan toiminut Nokian Linnavuoressa, ja nimikumppanuus nähdään yrityksessä mielenkiintoisena tilaisuutena kasvattaa tavallisille kuluttajille ehkä tuntemattomamman yrityksen tunnettuutta. Ensisijaisesti nimikumppanuuden takana on kuitenkin tahto korostaa hyvää yhteistyötä kaupungin ja kaupunkilaisten kanssa

AGCO Power Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja Jarmo Tuorilan mukaan Nokian kaupunki on antanut yritykselle mahdollisuuden kasvaa, ja AGCO puolestaan haluaa tuoda kaupungille elinvoimaa menestymällä kauaskantoisesti ja vastuullisesti, muun muassa tarjoamalla työtä nokialaisille.

• Meille on tärkeää, että myös työntekijämme voivat olla ylpeitä siitä, että me olemme Nokian pitkäaikaisena yrityskuntalaisena osallistumassa urheilu- ja tapahtumatoimintaan myös tällä tavoin. On tietenkin hienoa saadessamme yrityksemme nimen palloiluareenan seinään, sillä sellainen ei aiemmin ollut edes tullut mieleen. Meille palloiluareenan sijainti nimenomaan Nokialla oli ainut edellytys lähteä nimikilpailuun mukaan.
Havainnekuva AGCO Power Arenan julkisivusta.

AGCO Power Arenan avajaiset lokakuun alussa

AGCO Power Arenan avajaisviikonloppua vietetään pe 4. – su 6.10. Avajaisviikonloppuun mahtuu muun muassa kolme televisioitavaa sarjapeliä. Perjantaina BC Nokia – Karhubasket, lauantaina Nokian KrP – Indians ja sunnuntaina BC Nokia naiset – Pyrintö. Pelit ovat pääsymaksullisia, mutta yleisö pääsee tutustumaan AGCO Power Arenaan ilmaiseksi peliaikojen ulkopuolella. Avajaisten ohjelmasta ja aikataulusta tiedotetaan myöhemmin lisää.

AGCO Power Arena

AGCO Power Arena sijaitsee Nokian lukion ja Tredun ammatillisen oppilaitoksen yhteisen kampusalueen vieressä, Kankaantaankadulla. Kolmeen kerrokseen jakautuvalla areenalla on kaksi erillistä salia. Pääsali ja sen noin 1900 katsomopaikkaa mahdollistaa esimerkiksi liigatason salibandy- ja koripallo-ottelutapahtumat sekä muut suuret yleisötapahtumat. Areena toimii sekä koripalloseura BC Nokian että salibandyseura Nokian KRP:n kotihallina.

Arkikäytössä pääsali voidaan jakaa kolmeen erilliseen lohkoon, jotka kaikki ovat täysimittaisen koripallokentän kokoisia. Toinen sali on harjoitussali, joka on jaettavissa kahteen osaan. Sali toimii koululiikunnan lisäksi salibandyn harjoitussalina.

AGCO Power Arenan operoinnista vastaa Nokian kaupunki.

Agco Power Oy

Agco Powerin historia ulottuu aina 1940-luvun alkuun, jolloin Nokian Siuron kylän Linnavuoreen rakennettiin Suomen toinen lentomoottoritehdas. Tänä päivänä edelleen Linnavuoressa sijaitseva AGCO Power on yhdessä Kiinassa, Brasiliassa ja Argentiinassa toimivien tuotantolaitostensa kanssa eräs maailman johtavista dieselmoottorien valmistajista. AGCO Power Oy on edelläkävijä myös ympäristökysymysten huomioimisessa. Yritys on muun muassa sitoutunut aktiivisesti vähentämään tuotteiden ja tuotantoprosessien hiilijalanjälkeä.

Aiemmin Sisu Diesel -nimellä tunnettu AGCO Power on ollut osa AGCO-konsernia vuodesta 2004.