Kirsi Kunnas 100 -runo-olohuone kutsuu lasten runojen ääreen

Kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa on kesän aikana tehty muutostöitä toisen kerroksen monitoimitilaan. Uuden lastenkulttuurin tilan avaa syyskuussa upea toiminnallinen Kirsi Kunnas 100 runo-olohuone, joka pohjautuu Kunnaksen rakastettuihin lasten runoihin ja Jani Ikosen kuvituksiin.

Satupuu
Tapahtui kerran – ja yhä tapahtuu
että pihallesi kasvaa satupuu.
Kun avaat oven, niin silloin Hui!
juuri silloin se tapahtui.
– Kirsi Kunnas –

Runo-olohuone on Kirsi Kunnas 100 -juhlavuoden ohjelmaa

Runo-olohuone avautuu kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa maanantaina 2.9.2024. Se on osa valtakunnallista Lasten runovallankumous -hanketta, joka Kunnaksen elämäntyön innoittamana kutsuu tutustumaan lastenrunouteen ja juhlimaan jokaiselle kuuluvaa lukuiloa kaikissa kunnissa.

Akateemikko Kirsi Kunnas (1924–2021) oli modernin suomalaisen lastenkirjallisuuden uranuurtaja ja rakastetuimpia kirjailijoitamme. Hänen nonsense-henkiset, huumorilla maustetut runonsa ovat jo käsite ja puhuttelevat aikuisia sekä lapsia. Runo-olohuoneen toteutus pohjautuu Kirsi Kunnaksen runoihin ja palkitun kuvittaja Jani Ikosen kuvitukseen WSOY:n runoantologiasta Haitulan Taikahattu (2024). Kirsi Kunnaksen perikunta on antanut vuosille 2024-2025 luvan Kunnaksen lastenrunojen esittämiseen alkuperäisessä muodossaan yleishyödyllisissä yhteyksissä. Juhlavuoden osana on koostettu näyttelypaketti, jonka kuvia, runoja ja toiminnallisia harjoitteita kukin toteuttaja soveltaa käytettävissä olevan tilan mukaan. Juhlavuotta ja hanketta koordinoi Kulttuurikeskus PiiPoo Lempäälässä.

Runojen, kuvituksen ja värien juhlaa

”Runo-olohuoneestamme on rakentumassa varsinainen herkkupala, oikea karkki”, hehkuttaa kulttuurikoordinaattori Pia Keltti Nokian kaupungin kulttuuripalveluista. Arkkitehtuuritoimisto Tiina Vimpari ja Tuomo Nakari ovat suunnitelleet näyttelyn sisustuksen ja esillepanon aina seinien ja katon uudesta väristä näyttelyaineistoihin ja hulvattomiinkin kalusteisiin. Monitoimitila on lasten ja nuorten osaston yhteydessä keskellä kirjasto- ja kulttuuritalo Virtaa. ”Idea runo-olohuoneesta syntyi viime syksynä, kun jokseenkin samaan aikaan nuorisopalvelut muuttivat Pirkkalaistorille omiin tiloihin ja kuulimme Kirsi Kunnas 100 -juhlavuodesta, jonka aineistot julkaistaisiin tämän vuoden keväällä. Tämän parempaa aloitusta lastenkulttuurin tilalle ei voisi olla. Olen onnellinen myös siitä, että yhteistyö kulttuuripalvelujen ja kirjaston lasten ja nuorten tiimin kanssa entisestään syventyy yhteisen tilan myötä”, kertoo Keltti.

Jatkossakin monitoimitilassa aiotaan järjestää lapsille suunnattuja näyttelyitä ja kulttuuritoimintaa. “Tila sinällään on jo monelle tuttu esimerkiksi avoimista satutunneista, joita siellä järjestetään edelleen tuttuun tyyliin parillisten viikkojen torstaisin 19.9. alkaen. Nyt samat seinät kuitenkin kätkevät sisälleen yllätyksen”, kertoo erikoiskirjastonhoitaja Marjo Laakkonen lasten ja nuorten osastolta. Tila on toiminut myös kirjaston luokkakäyntitilana, jollaisena se tulee toimimaan jatkossakin.

Aamupäivät on varattu ennakkovarauksilla lapsiryhmille

Runo-olohuone on avoinna 2.9.2024–31.5.2025 kirjasto- ja kulttuuritalo Virran aukioloaikojen mukaan. Aamupäivät klo 13 saakka on kuitenkin varattu päivähoidon ja koulujen ryhmille, jotka varaavat oman vierailuajan etukäteen. Ohjeet omatoimivierailuja ja varausten tekemistä varten lähetetään kouluille ja päivähoidolle vielä elokuun aikana. Lisäksi runo-olohuoneessa järjestetään Nokian kulttuuripolun ohjelmaa päivähoitoikäisistä 6.luokkalaisiin. Runo-olohuoneeseen on vapaa pääsy.

Pia Keltti
kulttuurikoordinaattori