Huoltajien kokemuksia varhaiskasvatuksesta ja esiopetuksesta

Kunnallisen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen lasten huoltajia pyydettiin arvioimaan varhaiskasvatuksen toimintaa ja järjestämistä keväällä 2024. Saimme arvokasta tietoa toimintamme kehittämiseksi. Yksittäiset kehittämisehdotukset huomioidaan myös ja niistä keskustellaan yksiköissä. Vastaajia kyselyyn oli yhteensä 504 henkilöä. Kiitos kaikille kyselyyn vastanneille.

Huoltajakyselyn keskeiset tulokset

Huoltajat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä varhaiskasvatukseen ja 98% huoltajista kokee varhaiskasvatuksen tukevan lapsen kehitystä. Ilahduttavaa oli se, että 95% huoltajista kokee lapsen voivan osallistua kaikkeen toimintaan tuen tarpeesta riippumatta. Kiinnitämme asiaan edelleen huomiota. Esiopetus sai lähes yhtä hyvät arviot.

Henkilöstö on onnistunut luomaan luottamukselliset suhteet huoltajiin, kohtelee lasta lempeästi ja kannustaa lasta onnistumaan.

Tärkeitä ystävyyssuhteita muodostuu ja niitä vaalitaan ryhmässä riippumatta sukupuolesta, kulttuuritaustasta tms. Myös kaikenlaiset leikit ovat mahdollisia ja saatavilla kaikille, lapsen yksilölliset mielenkiinnon kohteet huomioiden.

Toivoisin myös tukiviittomien aktiivista käyttöä etenkin pienten ryhmässä jolloin jokainen oppisi jo ennen sanojen muodostumista kommunikoimaan elein ja näin olisi yhdenvertaisesti osa ryhmää ja saisi ääntään kuuluviin.

Kehittämiskohteet ja -toimenpiteet

Tehostettua tai erityistä tukea saavien lasten huoltajista 12% vastaajista koki, että lasta ei tueta lapsen varhaiskasvatussuunnitelmassa sovitulla tavalla. Toisaalta huoltajat eivät aina olleet tietoisia lapsen tukitoimista, 30% huoltajista ei saanut säännöllisesti tietoa lapsen tuen toteutumisesta. Jatkossa kiinnitämme huoltajille viestinnässä enemmän huomiota sisältöön ja siihen, että kerromme säännöllisesti tapaamisissa ja eVaka- järjestelmää hyödyntäen lapsen kehityksen ja oppimisen tukemisen toteutumisesta.

Kehitämme myös tuen järjestämistä ja huolehdimme riittävästä erityisopettajajien määrästä. Esiopetuksessa tuen koettiin toteutuvan hieman paremmin.

Kyselyyn vastanneista esiopetuksessa olevien lasten huoltajista 22% vastasi lapsen kertoneen häirinnästä. Varhaiskasvatuksessa prosentuaalinen osuus oli 8,5%. Jatkossa olemme herkempiä havainnoimaan ja puuttumaan tilanteisiin heti. Lasten kanssa keskustellaan syrjintäperusteisesta eli henkilöön liittyvästä häirinnästä lasten ikätason mukaisesti. Erityisesti esiopetuksessa tulee kiinnittää huomiota syrjintäperusteisen häirinnän kitkemiseen.

Vaikka vanhemmille kerrotaankin päivän kuulumisista/tapahtumista, se ei kerro koko totuutta oman lapseni toiminnasta päivän aikana, koska tapahtumista kerrotaan pääsääntöisesti tarinamuodossa missä koko ryhmä on käynyt tai tehnyt. Oman lapsen kuulumisista kuulee monesti vasta vasu-keskusteluissa. Vasu-keskustelussa itselleni tuliyllätyksenä kuinka hankalaa oman lapsen on keskittyä päivän aikana.

Toiveena esitettiin yleistä palautelaatikkoa ja kyselyssä avointa palautekohtaa. Nokian kaupungilla voi jättää halutessaan palautteen verkkosivun kautta. Palaute – Nokian kaupunki. Kohta avoimelle palautteelle huomioidaan seuraavassa varhaiskasvatuksen huoltajakyselyssä.

Lisätietoja:

Minna Sillanpää, varhaiskasvatuksen johtaja (etunimi.sukunimi@nokiankaupunki.fi)

Anette Lehtonen, varhaiskasvatuksen suunnittelija (etunimi.sukunimi@nokiankaupunki.fi)