Nokian Kartanonrannan asemakaava etenee – yhteisöllistä asumista Nokianvirran rannalle

Nokianvirran rannalla sijaitsevan Nokian Kartanonrannan alueen suunnittelu on edennyt hyväksymiskäsittelyvaiheeseen. Nokian Kartanon ympärille, idyllisten puisto- ja vesistömaisemien keskelle, suunnitellaan kerros- ja pientaloasumista.

Kartanonrannan havainnekuva, Arkkitehtitoimisto Helamaa & Heiskanen Oy

Kartanonrannan asuinalue sijaitsee Nokianvirran rannalla, lähellä Nokian keskustan palveluita. Asuinkorttelit sijoittuvat pääosin alueen itäpuolelle Nokianvirran ja Nuijamiestentien tuntumaan. Asemakaava koostuu monipuolisista kerrostalo- ja pientaloalueista sekä kehitettävästä Nokian Kartanon pihapiiristä.

– Tavoitteenamme on muodostaa Kartanonrannasta viihtyisä ja omaleimainen alue, joka houkuttelee erityisesti virkistys- ja ulkoilumahdollisuuksillaan. Nokianvirran viereen rakentuva asuinalue on poikkeuksellinen, sijainti on keskeinen ja rantamaisemat idylliset. Alueen suunnittelutyössä on haluttu ottaa huomioon myös yhteisöllisyys. Tilaa on varattu rantareitille, satamalle, saunalle sekä runsaille viheralueille. Myös kartanon pihapiirin kehitykseen halutaan panostaa, kertoo maankäyttöjohtaja Kari Stenlund.

Omaleimaisen ja uniikin asuinalueen asemakaavaehdotus etenee hyväksymiskäsittelyyn

Kaikista kortteleista avautuvat näkymät joko Nokianvirralle tai viheralueelle, ylimmistä kerroksista näkee Pyhäjärvelle saakka. Alueelle luovat tunnelmaa kartanon pihapiiri, suojeltu päärakennus ja vanha kuorimorakennus Lintuniemessä.

– Suunnittelun painopisteinä olivat alueen teollinen historia sekä arvokkaan puistoalueen ja kartanonympäristön säilyttäminen. Uittoaukio Nokianvirran rannalla toimii kohtaamispaikkana, joka yhdistää uuden asuinalueen, mahdollisen saunarakennuksen ja vierasvenesataman sekä rantareitin, sanoo kaavoitusarkkitehti Johanna Fingerroos.

Asemakaavaa käsitellään seuraavassa Nokian kaupunkikehityslautakunnan kokouksessa 21.5, jonka jälkeen asemakaavaa etenee kaupunginhallitukselle ja valtuustolle hyväksyttäväksi.

Lisätiedot:

Johanna Fingerroos, kaavoitusarkkitehti, Nokian kaupunki, p. 040 133 4235