Kulttuurikaveritoiminta käynnistyy kesäksi

Kulttuurikaverit ovat koulutettuja vapaaehtoisia vertaisohjaajia, joita voi pyytää seuraksi erilaisiin kohteisiin ja tapahtumiin Nokialla. Jos yksin lähteminen tuntuu hankalalta, tarjoaa Kulttuurikaveri seuraa ja madaltaa osallistumisen kynnystä. Palvelu järjestetään kaupungin kulttuuripalvelujen ja Suomen Punaisen Ristin Nokian osaston yhteistyönä. Kohteiksi ovat lupautuneet muun muassa nokialaiset kesäteatterit kaupungin omien kohteiden rinnalle.

Päivitetty 14.5. klo 9:20, lisätty varausohjeisiin: asiakkaan ei tarvitse varata itse pääsylippua esityksiin.

Kulttuurikaveritoiminta käynnistetään aluksi kesän ohjelmaa koskevaksi. Kulttuurikaverin voi pyytää mukaan esimerkiksi kesäteatteriin, taidenäyttelyyn, museoon tai konserttiin. Kaupungin kulttuuripalvelut on sopinut yhteistyöstä nokialaisten kohteiden ja tapahtumien kanssa.

“Asiakas maksaa toki oman pääsylippunsa, jos kyseessä on maksullinen kohde. Kulttuurikaverit sen sijaan pääsevät kohteisiin maksutta, sillä se kuuluu vapaaehtoistyön luonteeseen, ja toisaalta sama vapaaehtoinen voi käydä samassa kohteessa useaankin kertaan”, kertoo kulttuurikoordinaattori Pia Keltti. “Olemmekin erittäin iloisia yhteistyöstä SPR:n Ystäväpalvelun kanssa sekä ensimmäisistä kumppaneistamme. Kennonnokan kesäteatteri, Siuron Koski-teatteri, Tampere Guitar Festivalin Nokian konsertti sekä Tehdassaaren kesäteatteri tarjoavat maksuttomat paikat vapaaehtoisina toimiville Kulttuurikavereille, lämmin kiitos heille”, kiittää Keltti. Kaupungin kulttuuripalvelujen kohteista mukana ovat Virran näyttelyt, poimintoja Hinttalan kesäohjelmasta sekä Branderin torppa. ”Syyskaudella toiminta muuttuu ympärivuotiseksi, ja myös vierailukohteita ja tapahtumia otetaan silloin lisää. Mukaan kohteeksi voi toki ilmoittautua milloin vain”, Keltti kertoo.

Kulttuurikaverin varaaminen kesän kohteisiin

Kulttuurikaverin voi varata itselle tai toiselle henkilölle hänen luvallaan.

• Valitse ensin liitteenä olevasta listasta (pdf) kohde sekä muutamia itsellesi sopivia ajankohtia, jolloin haluaisit Kulttuurikaverin mukaan.
  • Ota sitten yhteyttä SPR:n Nokian osastoon keskiviikkoisin 15.5. – 5.6. klo 10 – 15 puhelimitse 0405473601. Sähköpostitse varauksen voi tehdä milloin vain osoitteeseen nokia@osasto.punainenristi.fi, viesteihin vastataan keskiviikkoisin.
  • Kesän ohjelmaa koskevat varaukset tulee tehdä 5.6.2024 mennessä.
  • SPR:n yhteyshenkilö vahvistaa sinulle ja Kulttuurikaverille tapaamisajan ja -paikan.
  • Maksullisissa tapahtumissa maksat pääsylippusi paikan päällä, Kulttuurikaveri ei käsittele muiden rahoja.
  • Asiakkaan ei tarvitse itse varata pääsylippua teatterilta tai konsertista, sillä Kulttuurikaveritoimintaan on varattu tietty määrä paikkoja, ja niiden varaustilanteen tietää SPR:n yhteyshenkilö.
  • Sitten voikin vain nauttia ohjelmasta Kulttuurikaverin kanssa!
  • Toiminta on luottamuksellista, tasa-arvoista ja suvaitsevaista emmekä välitä asiakkaalle tai Kulttuurikaverille toistensa sukunimiä tai yhteys- tai osoitetietoja.

Sinustako kulttuurikaveri?

Kesäkohteissa Kulttuurikavereina toimivat SPR:n Ystäväpalvelussa jo mukana olevat nokialaiset vapaaehtoiset. Syyskaudella järjestetään koulutusta kaikille vapaaehtoistyöstä kiinnostuneille. Voit jo nyt ilmoittautua mukaan verkkolomakkeella kaupungin vapaaehtoistyöstä kertovilla sivuilla. Kulttuurikavereilla ei tarvitse olla erityistä tietoa vierailtavasta kohteesta – riittää, että on aiheesta ja vapaaehtoistyöstä kiinnostunut.

Vapaaehtoistyö on merkityksellistä sekä asiakkaalle että vapaaehtoiselle

Kaupungin muita vapaaehtoistyön muotoja ovat kirjakaverit, ulkoiluystävät ja nuorten loma-agentit. Kirjakaverit muun muassa kuljettavat kirjoja niille nokialaisille, jotka eivät itse pysty kirjastossa asioimaan. Nimensä mukaisesti kirjakaverit ovat kavereita, joten parien niin halutessa he voivat myös jäädä keskustelemaan maailman menosta asiakkaidensa kanssa kirjatoimitusten yhteydessä. Ulkoiluystävät koulutetaan tai perehdytetään tehtäväänsä. Vihnuskodin yhteislenkeille voi tulla mukaan tutustumaan toimintaan, kun on sopinut asiasta ennakkoon terveysliikuntakoordinaattorin kanssa.

Pia Keltti
kulttuurikoordinaattori