Presidentinvaalin toisen kierroksen ennakkoäänestys on käynnissä

Ennakkoäänestys on alkanut keskiviikkona 31.1. ja se jatkuu tiistaihin 6.2. saakka. Äänioikeutetut voivat äänestää ennakkoon missä tahansa yleisessä ennakkoäänestyspaikassa kotimaassa tai ulkomailla. Äänestäjällä tulee olla mukana henkilöllisyystodistus.

Presidentinvaalissa toimitetaan toinen vaali, koska kukaan ehdokkaista ei saanut ensimmäisessä vaalissa yli puolta äänistä. Toisen vaalin ehdokkaina ovat Kokoomuksen Alexander Stubb numerolla 8 sekä valitsijayhdistyksen Pekka Haavisto numerolla 10. Ehdokasnumerot ovat samat kuin ensimmäisessä vaalissa.

Ennakkoäänestyspaikat ja niiden aukioloajat Nokialla

Nokialla voi äänestää ennakkoon kolmessa paikassa: kauppakeskus Citymarketissa (Nuijamiestentie 5), Prismassa (Yrittäjäkatu 10) sekä kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa (Välikatu 11).

Virran äänestyspiste sijaitsee ensimmäisen kerroksen Paja-tilassa. Käynti Virran ennakkoäänestyspisteeseen tapahtuu Välikadun puolelta kirjaston ollessa suljettuna. Virran ennakkoäänestystila on esteetön. Invapysäköintipaikat sijaitsevat suoraan Välikadun sisäänkäynnin edessä.

Nokian kaikki ennakkoäänestyspaikat ovat auki arkisin kello 9–20 ja viikonloppuisin kello 10–18.

Kaikki yleiset ennakkoäänestyspaikat löytyvät oikeusministeriön sivuilta.

Äänioikeus presidentinvaalissa

Presidentinvaaleissa äänioikeutettuja ovat asuinpaikasta riippumatta kaikki Suomen kansalaiset, jotka ovat täyttäneet 18 vuotta viimeistään 28.1.2024. Toisessa vaalissa käytetään samaa äänioikeusrekisteriä kuin ensimmäisessä vaalissa eli äänioikeutetut ovat samat.

Ajokortti, passi tai muu kuvallinen todistus henkilöllisyydestä mukaan äänestyspaikalle

Äänestäjä on velvollinen esittämään vaalitoimitsijalle selvityksen henkilöllisyydestään. Henkilöllisyyden voi todistaa esim. ajokortilla, passilla, kuvallisella KELA-kortilla tai poliisin antamalla henkilökortilla. Jos äänestäjä ei omista henkilöllisyyttä osoittavaa asiakirjaa, hän voi saada poliisilaitokselta maksuttoman, väliaikaisen henkilökortin äänestämistä varten. Väliaikaista henkilökorttia varten tarvitaan kaksi valokuvaa.

Ilmoitusta äänioikeudesta ei tarvitse ottaa mukaan ennakkoäänestyspaikkaan.

Myös lapset ja nuoret pääsevät harjoittelemaan äänestämistä

Lapset ja nuoret pääsevät tutustumaan äänestämiseen kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa. Lasten vaaleissa äänestetään tällä kertaa kirjaston tulevasta ohjelmasta. Koululaiset ja alle 18-vuotiaat nuoret pääsevät äänestämään kenestä heidän mielestään tulisi hyvä presidentti.

Lasten äänestyspaikka on auki ennakkoäänestysajan tavoin arkisin 9-20 ja viikonloppuisin 10-18.

Lasten ja nuorten vaalit ovat hyvä tapa tutustuttaa lapset ja nuoret yhteiskunnallisen vaikuttamisen tapoihin samalla kun aikuiset käyvät äänestämässä. Presidentinvaaliehdokkaita on vähemmän kuin muissa vaaleissa, joten vaaleihin ja oikeisiin ehdokkaisiin tutustuminen on helpointa juuri presidentinvaaleissa.

Äänestys on tarkoitettu erityisesti oman aikuisen kanssa äänestämään tuleville lapsille.

Lisätietoa presidentinvaalista

Lisätietoa vaaleista löytyy muun muassa kaupungin verkkosivuilta ja oikeusministeriön vaalit.fi-sivustolta.

Vaalit.fi -sivustolla voi myös seurata ennakkoäänestyksen vilkkautta. Ennakkoäänestysaikana sivuille päivitetään tunnin välein tietoja ennakkoon äänestäneiden määrästä kunnissa, vaalipiireissä ja koko maassa.