Nokian kaupunki ottaa käyttöön uuden järjestelmän sujuvoittamaan varhaiskasvatuksen toimintoja

Espoo, Tampere, Turku ja Oulu ovat ottaneet käyttöön yhdessä kehittämänsä eVaka-järjestelmän. Myös Tampereen kehyskunnat, Nokian kaupunki mukaan lukien, ovat aloittaneet järjestelmän käyttöönoton.

eVaka on varhaiskasvatuksen järjestelmä, joka sujuvoittaa muun muassa päiväkotien hallintoa, laskutusta, henkilökunnan reaaliaikaisen läsnäolon seurantaa, viestintää ja lasten läsnäoloaikojen varausta.

Järjestelmän ovat kehittäneet Espoon, Tampereen, Turun ja Oulun kaupungit. eVaka perustuu avoimeen lähdekoodiin eli se on maksutta tarjolla myös muille kunnille. Myös järjestelmän tulevat päivitykset ovat maksuttomia eikä järjestelmän käytöstä makseta lisenssimaksuja.

Tampereen kehyskunnat päättivät järjestelmän käyttöönotosta keväällä 2023 ja projekti on aloitettu elokuussa.

Tampereen kaupunki on ottanut eVakan käyttöön jo keväällä 2022, ja ollut sen lisäksi mukana kehittämässä järjestelmää. Teemmekin nyt tiivistä yhteistyötä Tampereen kanssa ja pääsemme hyödyntämään kertynyttä tietotaitoa Tampereen kehyskunnissa, kertoo kehyskuntien yhteinen eVaka-tuoteomistaja ja käyttöönottoa koordinoiva Mari Tammisto.

Tampereen ja seudun yhtenäisyys tuo synergiaetuja sekä asiakkaiden että henkilöstön kuin myös  organisaatioiden tasolla, Tammisto jatkaa.

Käyttöönotto etenee kehyskunnissa vaiheittain. Nokialla järjestelmän käyttöönotto tapahtuu vuoden 2024 aikana.