Nokia-mitali Pirkan Opistoa ansiokkaasti luotsanneelle Matti Korolaiselle

Vuoden 2023 Nokia-mitali on myönnetty Pirkan Opiston rehtorin tehtävistä kesäkuun alussa eläköityneelle Matti Korolaiselle. Mitali ojennettiin Korolaiselle torstaina 3.8. pidetyssä Tapsan Tahtien avajaistilaisuudessa. Nokian kaupunginhallitus myöntää Nokia-mitalin vuosittain taholle, joka on ansiokkaasti toiminut Nokian hyväksi.

Korolaisella on ollut merkittävä rooli Pirkan Opiston aseman vakiinnuttamisessa

Matti Korolainen on toiminut neljässä kunnassa (Nokia, Lempäälä, Vesilahti ja Pirkkala) toimivan Pirkan Opiston rehtorina toukokuusta 2013 eli käytännössä koko Opiston historian ajan. Korolaisen johdolla Pirkan Opistosta on tullut yksi Suomen suurimmista kansalaisopistoista, joka on vakiinnuttanut asemansa ja tunnettuutensa maanlaajuisesti.

– Matti Korolainen on omalla toiminnallaan saanut neljän kunnan muodostaman kansalaisopiston toimimaan tavalla, joka vahvistaa yhteistyötä ja vahvaa luottamusta kuntien välillä, kertoo mitalin myöntämisperusteluista kaupunginhallituksen puheenjohtaja Arja Laitinen.

– Lisäksi Matti on luotsannut Pirkan Opistosta eteenpäin katsovan, kestävistä toimintaperiaatteista huolehtivan sekä ajassa kiinni oleva oppilaitoksen. Matin vahvassa otteessa Pirkan Opisto on mahdollistanut oppimisen, osaamisen vahvistamisen sekä harrastamisen yhteisöllisesti ja kestävästi – Nokian kaupunkistrategian mukaisesti, Laitinen jatkaa.

Korolainen kokee mitalin olevan tunnustus koko työyhteisölle

Matti Korolainen on mielissään saamastaan huomionosoituksesta, mutta haluaa myös jakaa kunnian Pirkan Opiston entisten ja nykyisten työntekijöiden kanssa.

– Vastaanotan mitalin nöyrän kiitollisena ja koen, että se on samalla tunnustus kaikille Pirkan opistossa työskenteleville ja aiemmin työskennelleille. Opiston kehittäminen, jos mikä, on tiimityötä ja vaatii koko joukkueen sitoutumista kehittävään yhdessä tekemiseen. On tärkeää, että pitkäjänteistä työtä arvostetaan ja siitä palkitaan, Korolainen sanoo.

– Nokia-mitalin jakaminen on mielestäni upea perinne, jolla kaupunki osoittaa arvostavansa tahoja ja henkilöitä, jotka työskentelevät kaupungin ja seutukunnan parhaaksi. On myös hienoa, että saajina on vuosikymmenten varrella ollut monipuolisesti yrityksiä, järjestöjä ja yksityishenkilöitä yhteiskunnan eri lohkoilta. Vapaan sivistystyön edustajana liityn mielelläni tähän joukkoon.

Nokia-mitali

Nokia-mitalin myöntää Nokian kaupunginhallitus Nokian kaupungin hyväksi tehdystä ansiokkaasta toiminnasta. Ansiokkaaksi voidaan katsoa poikkeuksellisen mittava panos kaupungin luottamusmiehenä, viranhaltijana tai työntekijänä, yleistä tunnustusta saanut toiminta, joka on huomattavalla tavalla edistänyt Nokian kaupungin aineellista tai henkistä rakentamista tai teko, joka nokialaisen suorittamana on tehnyt Nokian nimeä tunnetuksi, ja jolle annetaan erityisen suuri arvo Nokian kaupungin ulkopuolellakin.

Mitalia on tähän mennessä myönnetty 63 taholle. Saajina on ollut muun muassa yhteiskunnallisia vaikuttajia, kulttuurin ja taiteen ammattilaisia, yrityksiä ja yhteisöjä. Viime vuonna tunnustuksen sai Nokian Mammat ry.

Vuodesta 1967 lähtien myönnetyn pronssisen Nokia-mitalin on suunnitellut kuvanveistäjä Raimo Heino.

Kuva: Matti Korolainen. Kuvaaja: Jenni Ahto-Hakonen